Gaat Obama nu ook al in de vliegtuigen?

Economie
door Admin
woensdag, 08 juli 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Dankzij de val van de olieprijzen is Washington vorig jaar een ramp bespaard gebleven: de luchtvaartmaatschappijen bleven overeind. Maar nu stijgen de prijzen weer. En is de bezettingsgraad van vliegtuigen laag omdat de crisis heerst. Dus bij een bedrijf als United Airlines zijn de problemen alweer nijpend geworden. Zelf probeert de branche het tij te keren door grote allianties (lees kartels) aan te gaan; daarbij worden bepaalde trajecten ‘verdeeld’ en wordt gepoogd andere bedrijven buitenspel te zetten. Ook worden warme banden aangegaan met de overheid om een bevoorrechte positie af te dwingen. De Amerikaanse wetgever zou zich hiertegen meten verzetten, maar dat doet ze niet. Het ministerie van Justitie doet er het zwijgen toe en Obama’s minister van Vervoer, Ray LaHood zegt: "These alliances are life savers for airlines. We believe it. The airlines believe it." Luchtvaartmaatschappijen gewoon failliet laten gaan is blijkbaar geen optie. En door de grote partijen zo de hand boven het hoofd te houden, zijn de prijzen te hoog en is de consument de dupe. De Amerikaanse regering heeft een hoge functionaris, Christine Varney, die zich tegen monopolies dient te keren. Hoogste tijd, aldus The Wall Street Journal, dat ze in actie komt. Verder beklaagde Barack Obama zich eerder over de hoeveelheid lobbyisten die in Washington (met succes) actief zijn. Maar het lijkt er op dat de lobbysector onder de nog nieuwe regering beter scoort dan ooit tevoren.