Kunsthandel is ook handel

Als vanouds zijn de 2 grote veilinghuizen elkaars rivalen, Sotheby’s en Christie’s. En zoals de één nu met de economische crisis te maken heeft, zo heeft de ander dat ook. Natuurlijk, met hun door de wol geverfde pr-afdelingen worden tegenslagen flink weggemoffeld, maar net als elders kent ook de kunsthandel moeilijke tijden.
Deze week melddeSotheby’s zijn eerste halfjaar-cijfers over 2009: een omzet van 994 miljoen dollar. Met trots werd dit mooie cijfer gepresenteerd, maar The New York Times voegt er fijntjes aan toe dat dit een krimp van 66 procent betekent ten opzichte van een jaar eerder.
Misschien kunt u zich nog herinneren hoe de Nederlandse tak van Sotheby’s enkele maanden geleden in het nieuws kwam. De boodschap was dat het veilinghuis zich meer op grote transacties ging richten en daarom een andere koers zou gaan varen; de feiten waren dat zo’n 80 procent van het personeel er uit vloog, blijkbaar konden die hele grote transacties met heel weinig mensen worden verricht.
Ja, het is knap hoe deze bedrijven van iedere noodkreet nog mooie muziek weten te maken, maar dat is uiteindelijk ook hun beroep; er moet verkocht worden en dan is alles altijd nog mooier dan het lijkt.
Bij Christie’s, zo gaat de Times verder, is het ook kommer en kwel. Bij beide veilingreuzen gaat enorm gesneden worden en het ziet er naar uit dat de luxe excessen even op een zijspoor moeten worden gezet. Zo is het chique Christie’s Magazine dat maandelijks verscheen al in februari gestopt.
Nou valt er ook wel iets te snijden; beide bedrijven legden zich sinds jaar en dag toe op de upmarket – daar lagen de mooie marges, en om in deze sector groot te worden, was een zekere mate van show off bittere noodzaak. Met panden als tempels en catalogi als betrof het zeldzame boekwerken. Met daarin afgebeelde kunst die hopelijk topprijzen zou opleveren.
Enfin, nu is het even crisis, zoals het wel vaker crisis is geweest in de kunsthandel – een branche die bijzonder gevoelig is voor conjuncturele schommelingen. En daarna komen weer de betere tijden. Met ongetwijfeld nog mooiere catalogi dan we al gewend waren.

 

 

Bron(nen):   The New York Times