Paniek bij Goldman Sachs

De bankiers van Goldman Sachs maken zich grote zorgen over het imago van hun bank. Zo groot zelfs dat ze geneigd zijn alle negatieve publiciteit die hen ten deel valt, en die is niet gering, toe te schrijven aan een subtiel anti-semitisme. Dat wil zeggen de aloude gedacht dat joodse bankiers de economie manipuleren louter en alleen ten bate van zichzelf. De CEO van de zakenbank, Lloyd Blankfein is een jood, net als de oprichter van de bank. Vandaar.
Paranoia is geen overdreven term om de geestelijke toestand van de Goldman-Sachstop te beschrijven, zo meldt The Daily Beast. De bankiers zijn op zoek naar een ‘brand manager’ die hun imago kan oppoetsen, na alle berichten over de nauwe betrekkingen van de bank met hoge overheidsfunctionarissen, over de winsten die de kredietcrisis hebben opgeleverd en natuurlijk de hoge bonussen die worden uitgekeerd, hoewel de bank met overheidssteun overeind is gehouden.
Topman Blankfein vreest met name het moment dat bekend wordt hoe hoog de bonussen dit jaar weer gaan uitpakken. Het bonuspakket zou dit jaar kunnen oplopen tot 11 miljard dollar, waarvan zo’n 50 miljoen voor Blankfein bestemd zou zijn. Bonussen zijn volgens de bank absoluut noodzakelijk om te voorkomen dat de beste bankiers weglopen naar de concurrentie, maar Blankfein zou nu studeren om meerdere mogelijkheden om de bonussen een andere karakter te geven, bijvoorbeeld door een groter deel uit te betalen in aandelen.
Een woordvoerder van Goldman Sachs erkent dat de bank zich zorgen maakt over zijn slechte imago. Dat is recentelijk nog gevoed door het bericht dat de vorige Amerikaanse minister van financiën opvallend vaak heeft getelefoneerd met Blankfein. Zie de tweede link.
Voor een voorbeeld van zeer negatieve publiciteit, zie de derde link: "Goldman Sachs als het Grote Kwaad."
Op de foto: Lloyd Blankfein.

Bron(nen):   The Daily Beast  The New York Times  Welingelichte Kringen