Goldman Sachs opnieuw in opspraak

Goldman Sachs heeft de gewoonte om een aantal van zijn grootste klanten tips te geven over de aankoop van aandelen, die afwijken van de adviezen in de gepubliceerde rapporten van de zakenbank. Dat bericht uit The Wall Street Journal heeft de zakenbank opnieuw, voor de zoveelste keer dit jaar (zie derde link), in opspraak gebracht.
Volgens het bericht houden analisten van de bank wekelijkse vergaderingen waarin ze hun laatste inzichten over afzonderlijke aandelen bespreken. De inzichten die daaruit voortkomen, worden telefonisch doorgegeven aan de grootste klanten en de handelaren die het eigen kapitaal van Goldman Sachs beheren. De talloze klanten die van Goldman Sachs alleen schriftelijke adviezen krijgen, horen pas veel later van deze andere inzichten.
Als voorbeeld wordt een rapport van 1 april 2008 genoemd over het beursgenoteerde Janus, waarvan het aandeel een neutraal advies krijgt. Een dag later werd het aandeel echter tijdens een van de wekelijkse vergaderingen als koopwaardig beoordeeld. Vervolgens zijn vijftig belangrijke klanten geïnformeerd over het veranderde inzicht. Gewone klanten kregen pas zes dagen later te horen dat het advies naar boven was bijgesteld.
Critici menen dat Goldman Sachs met de praktijk zijn eigen klanten benadeelt. Het artikel op The Wall Street Journal is alleen te lezen voor abonnees. Een samenvatting is te vinden onder de tweede link.

Bron(nen):   The Wall Street Journal  Marketwatch  Welingelichte Kringen