Echte Adidas voor minder dan een euro

Nobelprijswinnaar Muhammad Yunus probeert de wereld te veroveren met zijn idee voor het ‘microkrediet’ (ondernemers in de Derde Wereld kunnen kleine bedragen lenen om een eigen zaak op te zetten) en heeft nu ook op een ander terrein beet. 
Samen met Adidas worden plannen gesmeed voor goedkoop schoeisel voor arme mensen, prijs: onder de euro. Inmiddels is Adidas met medewerkers naar Bangladesh onderweg om het plan handen en voeten te geven (Welingelichte Kringen dacht dat alle sportschoenen goedkoop zijn [om te maken], omdat ze in straatarme landen worden gefabriceerd). 
Maar Yunus heeft nog meer bedrijven in zijn ban gekregen. Chemiegigant BASF gaat ook met hem in zee om de nood van vele Aziaten te verlichten (met vitamines en muskieten-gaas). 
Verder is Volkswagen is van de partij. Al verwacht de Frankfurter Allgemeine Zeitung niet dat dit bedrijf Polo’s of Golf’s voor 1 euro gaat aanbieden. 
Dan is daar nog postorderbedrijf Otto dat allerlei goede werken voor zijn rekening zal gaan nemen, net als levensmiddelengigant Danone. 
De krant is benieuwd hoe een bedrijf als Adidas zich uit deze toezegging zal redden; schoenen maken voor minder dan een euro is niet niks. Edoch, de Duitse schoenmaker is nagenoeg gedwongen om zich in deze goede-doelen-positie te begeven en de kunst is om er ook zelf nog een beetje beter van te worden. 
Misschien met een kiene marketingactie? Wie weet, voorlopig is verreweg de meeste publiciteit helaas voor meneer Yunus.

Bron(nen):   Frankfurter Allgemeine Zeitung