Nespresso: De enige koffie die alles van je weet

Ongetwijfeld een van de slimste marketingsuccessen van deze tijd: Nespresso. Koffie voor mensen die van lekkere koffie houden, maar ook voor mensen die willen laten zien dat ze dat doen. En dat dan allemaal zo georganiseerd dat na verloop van tijd de fabrikant van de koffie alles van je weet enje dus alles kan slijten. Het Financieele Dagblad heeft een reportage over het succes.  Gebruiker Patrick van der Pijl was veraast dat hij bij Nespresso werd begroet als een oude bekende. ‘Het is verbazingwekkend. Ze wisten bij Nespresso dat ik een tweedehands apparaat had. Dat het al drie keer was gerepareerd en dat het nodig moest worden ontkalkt.’
En dat allemaal vanwege de club. De Nespresso gebruiker wordt lid van een club, anders kan hij geen koffie bestellen. En die club houdt alles bij. Die club is overigens ontstaan als noodgreep. "De retail was absoluut niet geinteresseerd toen wij Nespresso in de markt zetten. We hebben een jaar lang aangemodderd en zijn toen marginaal met eigen winkels gestart,"  zegt Nespresso. En met de club via internet. Wat dus in eerste instantie niet lukte, blijkt achteraf van essentieel belang te zijn.
       Irritant of indrukwekkend, feit is dat er lange rijen staan bij de acht vestigingen van De Bijenkorf waar de Nespresso-machines en -cups te verkrijgen zijn. Hetzelfde geldt voor de winkel — boutique zoals ze het bij het Zwitserse concern zelf graag noemen — in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. En dat moet het ook zijn vanaf maandag aan de Plaats in Den Haag.
       Kortom: Nespresso is razend populair. In de eerste negen maanden van dit jaar groeide de koffiepoot van Nestlé met 28%, zonder overnames. En dat gaat al zo sinds 2000. De espresso’s, die vanaf 2006 consequent worden aangeprezen door acteur George Clooney, zijn goed voor een jaaromzet van € 1,66 mrd. De Nespresso Club heeft een grote bijdrage geleverd aan deze groeispurt. ‘Het is een van de drie succesfactoren achter het geheim van Nespresso’, zegt Daniel Blarer, general manager van Nespresso Benelux. De andere twee zijn het gebruiksgemak van de machine — cup erin, hendel omhalen en klaar — en de koffiekwaliteit.
Youp van ‘t Hek is (uiteraard) minder enthousiast: ‘Die engerds houden bij welke koffie wij slurpen’.



 

 

Bron(nen):   Financieele Dagblad