Baidu: de nieuwe Chinese Google

Hoewel het nog steeds onwaarschijnlijk klinkt dat Google zich zou terugtrekken uit China, de grootste internetmarkt ter wereld, staat Baidu, een immens populaire Chinese zoekmachine te popelen om Google’s marktaandeel over te nemen.
Baidu heeft op dit moment een twee keer zo groot marktaandeel op de Chinese internetmarkt als Google. Chinezen hebben een obsessie met alles wat nieuw is en economische vooruitgang mogelijk maakt, en Baidu is in de tien jaar dat het bestaat uitgegroeid tot China’s nationale trots, zo is dikwijls te lezen in Chinese kranten. Chinese investeerders gokken nu volop dat Baidu het deel van de markt gaat overnemen dat Google achterlaat. Het aandeel van het bedrijf is op de Nasdaq 21 procent gestegen sinds Google bekend maakte dat het de Chinese internetmarkt mogelijk zal verlaten vanwege de zelfcensuur die het bedrijf van de Chinese regering moet toepassen en de vele hackers die er actief zijn.
Investeerders mogen dan blij zijn met Baidu, mensenrechtenactivisten en Chinakenners zijn minder optimistisch. Baidu zou haar zoekresultaten aanpassen aan de wensen van adverteerders, tegen betaling resultaten van concurrenten wegfilteren en geen enkele moeite hebben met het plegen van zelfcensuur. Het heeft niet, zoals Google, de slogan ‘don’t be evil’. Een groter marktaandeel voor Baidu zou dan ook geen winst zijn voor de Chinese internetter. Een onderzoekje toonde onlangs aan dat Google.cn nog wel enige resultaten geeft bij een politiek gevoelige zoekterm, terwijl bij Baidu alles direct op zwart gaat.
 

Bron(nen):   The Washington Post