Simpel is het nieuwe kapitalisme

Na het turbokapitalisme en het kleptokapitalisme is het nu tijd voor ‘the small movement’ schrijft The Sunday Times. Dit is het tijdperk van de microbusiness.
Grote zaken en bedrijven staan een beetje in een kwade reuk sinds de economische crisis en overal zie je hoe kleine frisse bedrijven de kop opsteken. The Sunday Times noemt het ‘a small movement’ van ondernemingen en initiatieven die op kleine schaal plaatsvinden, maar wel op heel veel plekken tegelijk. Waarbij met veel passie te werk wordt gegaan.
De een begint een klein hotel, de ander een lokaal filmfestival en iemand anders deed een hele keten van winkels van de hand en begon opnieuw met 1 nieuwe zaak. Small is beautiful.
Mensen zoeken bij voorkeur een niche waarin ze hun nieuwe bedrijvigheid ontwikkelen, zichzelf kunnen ontplooien en doen hun best zo aan de kost te komen. Het heeft ook te maken met een andere ‘psyche’ die door het land gaat, meent een deskundige, het ‘grote’ kapitalisme heeft zich van z’n lelijke kant laten zien, nu is het de beurt aan het ‘kleine’ kapitalisme. 
Op het gebied van eten is de term ‘local’ al een aanbeveling, maar dat gaat inmiddels verder. En The Sunday Times vertelt hoe iemand jaarlijks een ‘local’ filmfestival organiseert, waarbij een hele gemeenschap de taken verdeelt. 
Internet en de inmiddels bloeiende sociale netwerken komen bij deze nieuwe trend uitstekend van pas. Het web blijkt een uitstekend venster op de wereld om van ‘local’ toch nog mensen te bereiken die verderop zitten. 
Conclusie: het kapitalisme is niet dood, maar toont voor de zoveelste keer een nieuw aangezicht. 

Bron(nen):   The Sunday Times