Is Daimler/Renault/Nissan een goed idee?

Economie
door Admin
woensdag, 07 april 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Daimler en Renault/Nissan hebben besloten verregaand samen te gaan. De ondertekening van het akkoord vond plaats in Brussel. Dat de Duitse, de Franse (en de Japanse) autobouwer voor Brussel kozen om de samenwerking te bekrachtigen, onderstreept nog maar eens gevoeligheid van de kwestie. Geen van beide concerns zou hebben ingestemd met een ondertekening in Parijs of Stuttgart, waardoor Brussel als ‘neutraal terrein’ en compromis werd gevonden. De Mercedes-Benz-moederDaimler onderhandelt al geruime tijd met het Franse Renault over een verregaande samenwerking. Zo zou de nieuwe ­generatie van Daimlers stads­autootje smart samen met Renault ontwikkeld worden. Ook zouden de twee concerns samenwerken voor de ontwikkeling van een elektrische auto. Bij elkaar verwachten de partijen minstens twee miljard euro per jaar extra winst te zullen maken. De doelen op een rij:
  • Samenwerken bij het maken van de opvolger van de Smart en de Renault Twingo. Het is de bedoeling dat deze twee auto’s als basis dienen voor gezamenlijke modellen in de toekomst. De eerste auto’s moeten in 2013 van de band rollen.
  • Samen nieuwe motoren ontwikkelen
  • Ontwikkelen van bedrijfswagens
  • Gemeenschappelijke inkoop
Daarnaast gaat Daimler helpen om van het luxe merk van Nissan, de Infiniti een succes te maken door de leverantie van Daimler-motoren
Het doet sterk denken aan de mooie plannen die bestonden bij al die andere samenwerkingsverbanden tussen autoconcerns. De meeste daarvan zijn de afgelopen jaren in een drama geëindigd, stelt Der Spiegel vast. Zoals de fusie tussen Daimler en Chrysler. ‘Het grote verschil met Chrysler is dat we toen een fusie zijn aangegaan zonder goed na te denken over wat we er mee wilden bereiken. Hier is het precies andersom. We hebben heel goed nagedacht over waar we kunnen samenwerken en waar niet. Ik ben erg positief dat het resultaat het ongekeerde zal zijn van de alliantie met Chrysler,’ zegt Dieter Zetsche van Daimler.