Topmanagers gaan op riskante wijze nog altijd voor het snelle geld

Er is niets veranderd. In tegendel. Topmanagers weten dat een langetermijnstrategie noodzakelijk is, maar zijn juist meer dan ooit bezig met winst op de korte termijn. Dat schrijft de Volkskrant vanochtend naar aanleiding van een onderzoek van consultancybureau McKinsey & Company, dat duizend managers van over de hele wereld ondervroeg.
De financiële crisis die in 2008 ontstond werd veroorzaakt omdat topmanagers, met name van banken, niet de lange termijn als richtsnoer hanteerden, maar het snelle geld. Er is gedacht dat we er van hadden geleerd.  Maar het onderzoek van McKinsey laat zien dat wat managers vinden dat ze moeten doen, iets heel anders is dan wat ze in de praktijk brengen.

Ruim driekwart (79 procent) van de ondervraagden zegt prioriteit te geven aan een zo hoog mogelijke winst binnen twee jaar. Volgens 63 procent is de druk van beleggers om op zo’n korte termijn winst te maken de afgelopen vijf jaar toegenomen. Maar liefst 86 procent erkent dat beslissingen maken op basis van een langetermijnstrategie eigenlijk beter zou zijn voor de stabiliteit van het bedrijf en het bevorderen van innovatie.

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. zo maar iemand

    Dus het klopt; zij blijven graaien en wij zullen ervoor bloeden.

  2. kletsmajoor

    Dat de druk om voor de korte termijn te gaan van de aandeelhouders komt, laat zien dat hele maatschappij door korte termijn denken is gegrepen. Geeft niets, daar is een crisis nou juist voor, om opnieuw te leren dat een balans tussen korte en lange termijn het beste is.

  3. marianne martens

    Geef ze tijd om te resocialiseren via een uitkering. De aandeelhouders, vooral de Grote Jongens behoren naar de School voor Filosofie Leusden/ Universiteit, te worden verwezen om weer wat morele waarden aan te leren.

  4. Kees Cornelder

    Managers? Dat zijn twee- soms zelfs een-dimensionale rukkers, geen richtingaangevers die directeuren geacht worden te zijn.
    Of ze nou een concentratiekamp in Noord-Korea, een potlodenfabriek of een bejaardenhuis in Amsterdam-Betondorp moeten leiden: zû mennûnzjûn het wel. Waarbij het hebben van een visie -zoals ‘welke kant gaan wij op met het bedrijf’- als allereerste afwezig wordt verondersteld. Dumpen die d o m h e i d

Reacties niet toegestaan