Wall Street Journal: hoe Microsoft de privacy verkwanselde

Economie
maandag, 02 augustus 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Gebruikers van Explorer 8 zijn voor adverteerders een open boek. Bij de ontwikkeling is er bewust voor gekozen de browser zo in te richten dat privacy ondergeschikt is. Er woedde in 2008, schrijft de Wall Street Journal, binnen Microsoft een heftig debat. In het oorspronkelijke ontwerp zat een optie dat het voor gebruikers erg simpel maakte om pottenkijkers buiten te sluiten. Maar omstreeks die tijd besloot Microsoft zich ook zelf te begeven op de markt voor online advertenties, Dus de ontwerpers en de privacy verloren de discussie. Er zit nu wel ergens een optie om ongewenst cookies buiten te sluiten. Maar de meeste gebruikers kennen die mogelijkheid niet en bovendien is deze zo ontwikkeld dat je hem iedere keer als je Explorer opstart opnieuw moet activeren. Het is geen toeval dat alle vier bedrijven die het leeuwendeel van de toegang tot het web regelen er voor zorgen dat adverteerders vrijbaan hebben. Microsoft, Apple, Google en Adobe hebben alle vier eigen belangen bij advertenties. De Wall Street Journal suggereert zelfs dat de beslissing van Google om met een eigen browser te komen (Chrome) werd ingegeven door het verlangen meer te weten van het surfgedrag van de consumenten. Zodat die weer nauwkeuriger kunnen worden bestookt met Google advertenties. Het verhaal van vandaag in de Wall Street Journal is het tweede deel in een serie over de kwetsbaarheid van consumenten op het web. Zie voor het eerste deel de tweede link