De porno-jongens wezen de weg naar het geld

Toen het internet nog veelbelovend was, lang geleden, stond het vast dat iedereen er rijk van ging worden. Je deed iets dat eindigde op punt nl. of op dot com en het geld zou binnenstromen. Die illusie duurde tot 2000 en toen stortte de dot.com-business ineen. Sindsdien zoekt, op Google en een enkel andere uitzondering na, iedereen naarstig naar de pot met goud.
Behalve. Behalve de pornojongens. Want die begrepen vanaf het begin dat er alleen geld zou komen als je klanten liet betalen. Ouderwets, maar wel waar.
En dus introduceerde de pornojongens al in de jaren negentig het betalen per creditcard. Lang voor andere bedrijven daarover zelfs maar nadachten.
Er komt een film (Middle Men) over die begintijd van de internetporno en die is gebaseerd op de lotgevallen van Christopher Mallicken, een internet pornoboer van het eerste uur. 
"Wij snapten dat handel in onze business op internet heel eenvoudig was. We moesten twee dingen hebben: blote plaatjes en klanten. Dat eerste dat konden we al, dat tweede deden we met credit cards."
Pas jaren later gingen Amazon.com, en vele anderen over op de credit card en kwam pay pal.
Maar toen was er door de pornobazen al miljarden verdiend.
Wie daarvan meer wil weten kan, als hij uitkomt, naar Middle Man, of naar het stuk in Business Insider.
Daar staat het allemaal. Over de maandabonnementen van 29,75 met een boete van 99,– per opzegging en andere manieren om zo veel mogelijk te verdienen.
De les: een betaalmuur werkt al jaren. Er moet alleen iets achter zitten waar klanten voor willen betalen.

Bron(nen):   Business Insider