Harder rijden en daardoor later aankomen

We mogen harder. Het kabinet Rutte wil de maximumsnelheid op snelwegen verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur. Tenzij milieu of verkeersveiligheid anders eisen.

Dus we zijn voortaan sneller op de plaats van bestemming? ‘Ik denk niet dat je dat gaat merken’, zegt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit tegen De Volkskrant. ‘Als je op weg bent naar je werk, sta je vooral in de stad gewoon vast. Het aantal minuten op de snelweg is meestal heel beperkt. Dit is typisch een maatregel die leuk is voor de perceptie.’ Meurs denkt dat het verkeer per saldo juist trager zal worden. ‘Het verschil in snelheid tussen voertuigen wordt groter en dat betekent een chaotische verkeersstroom.’

Dat denkt ook Hans Godefrooij van onderzoeksbureau DTV. ‘Vrachtwagens mogen nog steeds 80. Als gewone auto’s harder gaan rijden, wordt het snelheidsverschil groter. Stel dat een vrachtwagen gaat inhalen. Dan moet iemand die 120 rijdt op de rem trappen en dat levert achter hem een harmonica-effect op van remmende auto’s. Iemand die 130 rijdt, moet harder remmen. Dat levert dus een sterker harmonica-effect op.’ Komen er meer ongelukken? De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) becijferde vorig jaar dat een snelheidsverhoging van 120 naar 130 zal leiden tot 38 procent meer doden, ongeveer 30 procent meer ernstig gewonden en 20 procent meer gewonden