Wielrennen zet Curaçao op de kaart

Economie
zondag, 07 november 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Vandaag wordt voor de 10e keer de Amstel Curaçao Race gereden en inmiddels is het een succesformule geworden. Het eiland leeft van toerisme en zo'n klapstuk betekent ‘Kassa’.
Voor de doorsnee-Belg was Curaçao een kleine tien jaar geleden zo goed als onbekend, behalve van het drankje ‘Blue Curaçao' of van negatieve berichten over bolletjesslikkers. Nu wordt het voor Vlamingen een populair vakantieoord: ‘Uitsluitend door de koers.'
De formule die Leo van Vliet, koersdirecteur van de Amstel Gold Race, bedacht is uniek. In de Amstel Curaçao Race kan iedereen zich meten met wereldtoppers. Dit jaar is er o.a. Andy Schleck, de morele winnaar van de voorbije Tour.
Elk jaar weer spreekt Leo van Vliet een tiental grote namen aan. ‘Ik vraag of ze zin hebben in een vakantie in de tropen. De enige verplichting is dat ze hun fiets en merkkledij bij hebben en mee fietsen in de race.' Lieven Van der Borght, een Vlaamse wielrenfanaat en hoofd van de Amstel Bright-brouwerij in Willemstad, zorgt dat het budget in evenwicht blijft. Groot is dat nog altijd niet. Alles samen zo'n 25.000 euro.