De 10 plagen van de NS

Economie
dinsdag, 07 december 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
1. Het wisseldrama. Wissels zijn grote stalen bewegende balken. En alle wissels vervangen door elektrische is te duur en....geeft vertragingen. 2. Files. Personeel van de trein komt met de auto of met de trein. Als het slecht weer is staan er extra files en is er extra vertraging. gevolg: vertraging 3. Geld. Bijna alle problemen zijn op te lossen met geld. `In Zwitserland doen de treinen het inderdaad ook bij sneeuw. maar dat heeft een vermogen gekost aan investeringen 4. De Defecte trein. NS heeft redelijk nieuw materieel, maar alles kan stuk 5. Het drukke spoor. Op sommige baanvakken passeren iedere 8 minuten treinen. Als er daar iets misgaat gaat alles mis 6. Waar is de trein: het Nederlandse systeem heeft grote veiligheidsmarges voor de treinen die voor je rijden. Dat kan beter, maar kost meer geld. 7. Veiligheid voor alles. Op het hoogste van de chaos reed een monteur een stampvolle trein die was gestrand naar Amsterdam. Geschorst. Hij mag alleen lege treinen rijden 8. Twee bedrijven. NS gaat over de treinen en Prorail over de rails. Dat is niet handig 9. Sneeuw in de koppeling. Er worden voortdurend treinen gekoppeld en gesplitst. Maar als er sneeuw in de koppeling zit doen de elektronica het niet 10. Graffiti. Volgespoten treinen worden bij voorkeur uit de roulatie genomen om te worden gereinigd. Want graffiti zien lokt graffiti uit. Bij sneeuw blijven ze rondrijden, zodat bij dooi hel veel treinen uit de roulatie moeten
Bron: NRC Next - niet gratis online