Waarom er zo weinig mensen nog winkelen

Economie
dinsdag, 25 januari 2011 om 00:00
welingelichtekringen header 1
In winkelcentra wordt het snel stiller. In vergelijking met 2000 trekken ze nu al 35% minder bezoekers, blijkt uit de metingen van onderzoeksbureau Locatus. Locatus telt elk jaar vrijwel alle winkels in Nederland en meet ze op, maar telt ook bezoekers op straat in de 150 grootste winkelgebieden in Nederland. Dat doet het bureau nu tien jaar. De verstilling in de winkelstraten heeft niets te maken met de conjunctuur. In jaren van hoogconjunctuur daalt het bezoekersaantal even snel als in recessiejaren. Oorzaak: het internet. Niet dat consumenten nu massaal op internet zijn gaan kopen. ‘De bestedingen op internet stijgen snel, maar dan gaat het meestal om reizen, of om diensten. Ook de detailhandelsbestedingen stijgen snel, maar ze liggen nog altijd laag, op 3,3 procent van de detailhandelsbestedingen.’ Maar er is nog een effect van internet: ‘Veel consumenten zoeken eerst uit wat ze hebben willen, en waar ze het gaan kopen. Ze zoeken ook uit in welke winkel ze het uiteindelijk willen kopen. Daar lopen ze rechtstreeks heen.’ Vroeger, betoogt hij, liep je van de ene winkel naar de andere, dan weer terug, dan weer naar een ander. Dat zoeken en vergelijken wordt nu steeds meer via internet gedaan, en dat scheelt kilometers op straat. En daarom zijn veel winkelcentra, zeker de kleinere, bezig te sterven.
Bron: De Volkskrant