Hoe elektronicafabrikanten apparaten expres stuk laten gaan

Fabrikanten van elektrische apparaten hebben er weinig belang bij dat hun product moeiteloos jaren meegaat. De apparaten moeten goed zijn, zodat je er later weer een wil, maar niet  te goed zodat het te lang duurt voor je er weer een wil.

Het Belgische De Standaard bracht bijeen hoe verschillende apparaten zo worden gemaakt dat ze stuk gaan.

Gebruikelijk methode van fabrikanten is te zorgen voor  ingebouwde zwakke plekken die het eerder begeven dan de rest van het apparaat. Maar ook: langdurige reparatieprocedures door het kweken van schaarste aan reserveonderdelen. 

Mixer

Veel populaire merken hebben hetzelfde euvel: de kloppers draaien op kunststofraderen, die op hun beurt worden aangedreven door een zogeheten ‘slakkenschroef’ uit metaal. Het metaal laat al snel diepe sporen na in de kunststof. Maar waarom zou je de kunststofraderen voor 30 euro laten vervangen als je een nieuwe mixer kunt krijgen voor hetzelfde bedrag?

Wasmachine

Het lijkt een kleinigheid. Het deurtje van de wasmachine wil niet meer open of dicht. Het euvel is snel ontdekt: er is een palletje afgebroken. Bij de toeleverancier van de fabriek kost zo’n palletje 1,50 euro. Een reparateur rekent echter voor alle moeite minstens 150 euro. “Maar mevrouwtje toch, voor het dubbele bedrag heeft u een nieuwe!”

Printer

Daar blinkt het lampje weer: toner op! Intussen weet de geoefende gebruiker: even schudden met de cassette en je kunt nog wekenlang printen. De ongeoefende gebruiker weet niet dat er een teller in de printer zit die na een vast aantal pagina’s het sein geeft: flikkeren! Ongeacht of er nog inkt in de cassette zit of niet.

Beeldscherm

Een beeldscherm openmaken om te zien waarom het zo raar doet, is alleen weggelegd voor gevorderden. Die ontdekken al gauw dat op sommige schakelpunten elementen zijn ingebouwd die niet op hun taak zijn berekend. Met de nodige vaardigheid zijn die te vervangen. Als amateur kun je daar maar beter niet aan beginnen.

Espressomachine

De espressomachine doet het niet meer, maar de garantie is nog niet verlopen. Naar de reparateur dus. Die komt met een gepeperde rekening die niet onder de garantie valt. ‘Had u het apparaat maar regelmatig moeten ontkalken’, zegt hij. ‘Dat heb ik gedaan!’, antwoordt de gebruiker. ‘Bewijst u dat maar’, antwoordt de reparateur.

Bron(nen):   De Standaard      

10 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Templein

    Waarom doen de consumentenbond en andere watchers daar niets tegen? Of is het de ontdekking van de eeuw?
    Hoe zit het met dure accu’s van elektrische fietsen? Twee jaar garantie. Een maand erover heen en je mag minstens € 600 euro betalen voor een nieuwe accu. Staat niet in de reclamefolders van elektrische fietsen. Alhoewel je daar nog geen nieuwe elektrische fiets voor hebt.

  2. Dead Silence

    Vertel eens iets nieuws. Een liter inkt maken voor een printer kost een paar euro en wordt voor 3000 euro verkocht bij HP.

  3. Karl Ruprecht Kroenen

    Soms verbaas ik mijzelf ook wel eens hoe opvallend en nonchallant deze fabrikanten de achilleshiel van hun product inbouwen.

    Dan draait het om een onderdeel wat zoals in het artikel gezegd wordt ,een prikkie kost of niet op de taak berekend is.

    En de winst behaal je dus als je het zelf kunt repareren, wat ik vaak in staat ben om te doen, en ik heb ook een maatje die dat doet, bv laptops en telefoons.

    De meeste mensen kunnen dat niet en dan wordt er weer maar weer nieuw gekocht.

    We kunnen ook gerust stellen dat de artikelen van de echte dure premium merken in de regel wel van degelijke onderdelen zijn gebouwd en langer mee gaan.

  4. input@nu

    Er zou een website moeten zijn waar elke product op dit soort zaken wordt beoordeeld, een soort wiki-review pagina. Waar defecten ook gemeld kunnen worden, zodat statistisch duidelijk wordt hoeveel van deze producten het begeven.
    Want het enige wat tegen deze praktijken helpt is een brede boycot. Het is in wezen oplichterij wat er gebeurd, ze verkopen je iets wat niet zo goed als het lijkt. Niet perse strafbaar, maar wel laag bij de gronds, omdat het bewust beleid is.

    Als ik een product wil kopen, bv een stofzuiger, vraag ik altijd, wat is de prijs van de zakken? Soms is dat behoorlijk hoog, iets van 15 euro voor 5 zakken.
    Dan laat ik dat merk lekker staan, ook al is het de beste koop (als stofzuiger).
    Ik wil ze gewoon niet meer, omdt ze me willen bedonderen.

  5. Ron C. de Weijze

    In de werkplaats van Thomas Edison branden nog altijd dezelfde lampen die door hem gemaakt zijn.

  6. ikookeven

    Oud nieuws. Hetzelfde eigenlijk als dat de farmaceutische industrie medicijnen maakt waar mensen juist rare bijwerkingen van krijgen of juist ziekten. Om weer pillen voor te maken, die weer andere ongemakken veroorzaken…
    Die industrie heeft er natuurlijk niks aan als iedereen gezond is. Zo ook met huishoudelijke apparaten.

    • Karl Ruprecht Kroenen

      Ik denk toch dat dat niet zo eenvoudig ligt als dat jij nu beweert.

      Die bijwerkingen komen omdat er een proces in werking wordt gezet op een niet lichaams-eigen manier en daar kan het lichaam heel divers op reageren en moet daar aan wennen.

      Veel bijwerkingen gaan na verloop van tijd weer weg of worden minder heftig.

      Er bestaat ook weer verschil in wat voor medicatie je krijgt.
      De bijwerkingen van bv een cholesterolverlager zijn van een heel andere orde dan de bijwerkingen van een chemokuur.

      (in antwoord op ikookeven)
  7. Edwin

    Wat een onzin! Zit zelf in de productontwikkeling en dit soort dingen wordt enkel en alleen gedaan om de kostprijs van het product laag te houden. Klinkt misschien belachelijk, maar dit soort centenkwesties zorgt er voor dat je product net wat voordeliger is. Ga maar na wat je voor wasmachine hebt staan, Miele of een ander merk?

Reacties niet toegestaan