TomTom: hoelang nog?

Ooit het voorbeeld dat Nederland nog meetelde in een innoverende wereld, nu rijp voor overname en/of een roemloze aftocht. Gisteren raakt TomTom op een dag meer dan een kwart van zijn waarde kwijt. Het bedrijf moest alweer opbiechten dat er steeds minder mensen zijn die de (dure) TomTom-kastjes willen kopen.
TomTom was ooit het bewijs dat een bedrijf uit Nederland een wereldspeler kon zijn op innovatief gebied. Het lijkt nu juist een sprekend voorbeeld te zijn waarom dat niet kan. Het concept van TomTom is wereldwijd gekopieerd en inmiddels doen anderen het goedkoper en beter. Rest: langzaam wegkwijnen en en overname door een sterkere partij. Een Chinese partij of zo.

De zorg in de financiële markten gaat vooral uit naar het feit dat het TomTom maar niet lukt zijn om duurdere kastjes met betaaldiensten voor bijvoorbeeld file-informatie te doen laten aanslaan.
Een groot deel van het onderzoeksbudget ging de laatste jaren naar de ontwikkeling van dat soort software.
De omzet van TomTom komt dit jaar naar verwachting uit tussen € 1,225 miljard en €1,275 miljard, zegt het bedrijf. De winst per aandeel moet uitkomen tussen de 25 en 30 eurocent.