Analyse: chaos Schiphol komt niet door toestroom reizigers, maar door gepruts management

Volgens Schiphol-topman Dick Benschop  is de luchthaven overvallen door de snel gegroeide reislust van de Nederlanders en kan de luchthaven er niet veel aan doen dat het faalt in waar de luchthaven voor bestaat: soepel mensen laten vertrekken een aankomen. Het is overmacht.

Maar het Financieel Dagblad analyseert dat dat niet waar is.

Het FD: "In mei, toen de ellende op Schiphol begon, verwerkte de luchthaven volgens eigen opgave 5,2 miljoen reizigers. Dat is beduidend minder dan de 6,4 miljoen in mei 2019, dus voor de uitbraak van het coronavirus. Schiphol was niet goed voorbereid, moet de conclusie luiden."

Voor de zomer geldt hetzelfde. Opnieuw roepen Schiphol en Benschop het beeld op van hordes Nederlanders die op het laatste moment ineens op reis willen. Maar die plotse reislust wordt alleen door Benschop en zijn mensen waargenomen. Twee grootgebruikers van Schiphol, KLM en Transavia, verwachten helemaal geen uitzonderlijk hoge reizigersaantallen.

KLM zit deze zomer naar verluidt iets onder de aantallen van voor de pandemie, Transavia koerst af op een normale zomerbezetting.

Het echte probleem zit in wan-organisatie van Schiphol en dan vooral bij beveiliging, een kernactiviteit die Schiphol jaren geleden heeft uitbesteed om de kosten te verlagen. Er zijn vijf beveiligingsbedrijven die het werk hebben overgenomen. Het bedrijf dat alle reizigers controleert op handbagage telde vorige maand maar liefst vijfhonderd vacatures en volgens Schiphol kwamen er ook medewerkers niet opdagen.

De directie werd eind 2021 al door de sector gewaarschuwd voor onderbezetting en luchtvaartmaatschappijen trokken begin dit jaar aan de bel. Het hielp niet.

Schiphol sloeg pas alarm toen de luchthaven letterlijk verstopt was geraakt. Veelzeggend is dat topman Benschop (salaris inclusief bonus 6 ton) op zijn ingelaste persbijeenkomst donderdagavond geen cijfers paraat had over de actuele personeelstekorten. Hij weet het niet eens.

Bron(nen):   FD