Thuiswerken heeft veel voordelen, maar gebeurt weinig

Het kantoor van de toekomst zou aan huis zijn, dachten veel mensen die er verstand van hadden. Maar alle bewezen voordelen ten spijt, komt het thuiswerken nog altijd niet echt van de grond.

Het aantal thuiswerkers is de afgelopen jaren nauwelijks toegenomen en ze werken gemiddeld ook maar zes uur per week vanuit huis. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

32 procent van de werknemers werkte in 2012 wel eens thuis, tegenover 27 procent in 2008. Het aantal uren dat werknemers hun taken thuis uitvoeren is al jaren hetzelfde. In de ICT, financiële dienstverlening en in het onderwijs wordt vaker thuisgewerkt dan in andere sectoren en in grote bedrijven meer dan in kleine bedrijven.

Voordelen
Uit onder andere onderzoek van Stanford blijkt dat thuiswerken voor alle partijen voordelen oplevert. Werknemers worden productiever. Ze beginnen op tijd, kletsen niet te veel met collega’s en de stille werkomgeving bevordert de concentratie.

Werknemers zelf voelen zich ook beter als ze thuiswerken. Ze zijn tevredener met hun baan en minder geneigd te vertrekken.

Toch blijkt uit zowel het onderzoek van Stanford als het rapport van het KiM dat werknemers zelf er toch vaak voor kiezen naar kantoor te gaan en werkgevers bang zijn dat er thuis te weinig wordt uitgevoerd.

Bron(nen):   Nu  Forbes    

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. RHK

    Ik ben een 100% thuiswerker sinds Januari 2008, toen ons bedrijf het kantoor sloot en ons met een laptop, telefoon en internetvergoeding dwong om thuis te gaan werken.
    In het begin lijkt het leuk maar inmiddels weet ik beter. Je komt nooit meer op kantoor, hebt alleen nog maar virtuele teams en van kruisbestuiving of overleg met collega’s komt in de praktijk niets omdat woon-werkverkeer en zakelijke kilometers niet meer vergoed worden… om nog maar niet te spreken van het logistieke probleem van “waar en wanneer zullen we elkaar ontmoeten voor overleg of beoordelingsgesprekken”.
    Je past je aan en ik ben inmiddels gewend om via chat en voip samen te werken met de teamleden die voornamelijk in India/China en andere lage lonen landen zitten. Door mijn aanpassingsvermogen heb ik als “dure” nederlandse werkkracht nog een baan, de rest in Nederland is bijna in zijn geheel met een oprotpremie eruitgegooid.
    Je komt als thuiswerker echter niet meer buiten en moet een kamer opofferen als permanente werkplek en de verwarming moet de hele dag blijven branden etc., werkt vreemde tijden (door de verschillende tijdzones waar de eigen mensen en klanten in zitten) en van een sociaal leven is geen sprake meer.
    Praktische zaken als wanneer de laptop stuk gaat of het aanvragen van loonverklaring die vroeger simpel en snel opgelost werden door even bij de betreffende helpdesk langs te lopen, zijn nu verworden tot een organisatorische veldslag : case aanmaken in het engels in een geautomatiseerd systeem (daarvoor moet je PC + Internet dus wel werken !) , vervolgens pakt iemand uit India de case op en stuurt een mail met aanvullende vragen zoals “what is a werkgeversverklaring”? Leg dan maar eens uit wat het in het engels is maar dat het wel in het nederlands moet worden ingevuld etc. Vervolgens wordt dit doorgezet naar de HR afdeling die inmiddels in Polen zit en die spreken dus geen nederlands en hebben geen standaard nederlandse werkgeversverklaring, vertaalbureau wordt ingeschakeld en na een maandje of wat heb je een PDF bestand dat je moet uitprinten en als werkgeversverklaring kunt gebruiken (totdat die hypotheekverstrekker begint te mieren dat een “kopie” niet geaccepteerd wordt” ). Tegen die tijd was de verkopende partij het wachten beu en daar sta je dan !

    100% Thuiswerken op deze manier is een drama !
    Als het echter een parttime thuiswerk-oplossing is dan kan het nog wel werken, maar er zitten alleen voordelen aan voor de werkgever en amper voor de werknemer (die wel de flexibiliteit heeft om kinderen naar school te brengen tussendoor of even boodschappen te doen, mits het werk het toelaat).
    De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook gruwel van de kantoortuinen die bedrijven tegenwoordig als “werkplek” aanbieden : Krakkemikkige tafels en stoelen met een kakafonie aan herrie en moeten vechten om een flexplek te bemachtigen waar je met goed fatsoen nog geen laptop met een brillenkoker naast elkaar kun neerleggen. Voor de concentratie en productiviteit is een stille ruime werkplek zonder jengelende kinderen dus wel beter… maar vaak zijn die kinderen er wel op woensdagmiddag en moet je als thuiswerker jongleren tussen kinderoppas en werknemer.

    Thuiswerken gaat nooit op grote schaal doorbreken op deze manier, het behoeft nog een duidelijke verbeterslag tot thuiswerken 2.0 !

Reacties niet toegestaan