Vodafone minder winst. T-Mobile minder klanten: de telecommarkt evolueert

Grote providers als Vodafone en T-Mobile zien hun klantbase gestaag teruglopen en moeten genoegen nemen met minder omzet per klant. Aan de andere kant zien we dat no-nonsens providers als Tele2, Telfort en SimYo het stukken beter doen op de Nederlandse telecommarkt. De reden? Een afname in innovatie en steeds meer belangstelling voor sim only.

Minder winst
Voor de bekendste serviceproviders van ons land zijn het onzekere tijden. Zo ziet T-Mobile het aantal klanten in Q1 van 2014 afnemen met 98.000. In 2013 verloor de provider ook al 279.000 klanten. De winst steeg van 114 naar 148 miljoen euro in Q1 van dit jaar. De omzet bleef gelijk.
T-Mobile directeur Mark Klein geeft wel aan dat de markt onder druk blijft staan. “de stijging in inkomsten uit mobiel internet kunnen de afname in sms- en belbundels niet compenseren.”

Ook voor Vodafone geldt dat de telecommarkt in negatieve zin in beweging is. Zowel de omzet als winst daalden in 2013. Naast dat ziet de provider zowel het aantal klanten als de omzet per klant afnemen. Wel geeft het bedrijf aan de daling in het aantal klanten vooral toe te wijden aan het verliezen van prepaid-klanten.

No-nonsens providers in opkomst
HollandsNieuwe, SimYo, RobinMobile, Ben, Telfort en Tele2: no-nonsens providers worden ze genoemd. De prijzen van deze providers, veelal onderdeel of zusterlabel van een bestaande grote provider, liggen aanzienlijk lager dan bij bijvoorbeeld T-Mobile of Vodafone. Het serviceniveau vaak ook, maar dat lijkt menig telecomgebruiker niet te deren. Het marktaandeel van no-nonsens providers in Nederland steeg in de afgelopen 12 maanden van 29% naar maar liefst 40%. Het succes is vooral toe te wijden aan de alsmaar stijgende populariteit voor sim only abonnementen. Grotere providers springen daar ook op in, maar kunnen het qua kosten niet bijbenen. Wel zien we bijvoorbeeld T-Mobile als eerste provider kosteloos 4G aanbieden bij een Sim Only abonnement, waar je bij no-nonsens providers 5 tot 10 euro extra in de maand moet betalen voor deze dienst.

Een andere grote strop voor de duurdere aanbieders van mobiele diensten is de afname in innovatie op de smartphonemarkt. De stappen in nieuwe features en technische snufjes worden kleiner en de échte rek is er wel uit voor wat betreft vooruitstrevendheid.

Verwacht wordt dat grotere providers verder zullen snijden in hun abonnementsprijzen en dat de populariteit van sim only de komende jaren doorzet.