Kan KLM echt ten onder gaan aan de falende Fransen?

Economie
maandag, 27 oktober 2014 om 9:52
welingelichtekringen header 1
Air France KLM zou er nog slechter voor staan dan tot nu toe werd gedacht. De heeft uit 'goedingelichte bronnen' dat de directie keihard moet ingrijpen om een technisch faillissement te voorkomen. 'Komende weken worden cruciaal voor het voortbestaan.' Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk, maar ook in Nederland. De kosten zouden met 20% omlaag moeten om de concurrentie van Europese prijsvechters en Turkse en Arabische langeafstandvliegers het hoofd te bieden. Dat vooral de Fransen er een potje van maken, is inmiddels wel duidelijk. In Amstelveen wordt het geld verdiend, in Parijs wordt het over de balk gesmeten, zo schrijft weekblad . Air France maakt al sinds de overname van KLM in 2004 verlies, zo'n 3,2 miljard euro in totaal, waar in diezelfde periode KLM een winst van 900 miljoen kon noteren. Vooral het personeel kost Air France veel geld. De Franse luchtvaartmaatschappij neemt zo'n 60 procent van de omzet voor zijn rekening, maar heeft twee keer zoveel mensen in dienst: ruim 65.000 tegenover 30.000. De pilotenstaking kostte een half miljard euro en ervaren Franse piloten zijn met een salaris van zo'n 240.000 euro per jaar ook nogal duur. Bij KLM zijn ze de Fransen sinds de staking 'spuugzat'. Een piloot van een KLM-Airbus vertelt: 'Elke vlucht moeten we na de landing op één motor naar de gate taxiën om 30 euro te besparen. En nu jagen onze Franse collega's er zomaar een half miljard doorheen.' Het probleem is dat KLM geen kant op kan. De Fransen maken de dienst uit en als ze willen kunnen ze de hele KLM zo naar Parijs verplaatsen, iets wat een grote aderlating zou zijn voor Schiphol en de Nederlandse economie. Niet voor niets waren er tot 2012 garanties van Air France dat KLM op Schiphol zou blijven. Maar Eurlings, toen nog minister van Verkeer en Waterstaat, vond het in 2009 niet nodig om die garanties te verlengen. Of de nieuwe KLM-topman Pieter Elbers het tij kan keren, is afwachten. Woensdag worden de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend gemaakt. Morgen vergaderen bestuurders en commissarissen van Air France KLM over drastische maatregelen.
Bron(nen): Telegraaf Elsevier