Kan KLM echt ten onder gaan aan de falende Fransen?

Air France KLM zou er nog slechter voor staan dan tot nu toe werd gedacht. De Telegraaf heeft uit ‘goedingelichte bronnen’ dat de directie keihard moet ingrijpen om een technisch faillissement te voorkomen. ‘Komende weken worden cruciaal voor het voortbestaan.’

Personeel en vakbonden vrezen massaontslagen, met name in Frankrijk, maar ook in Nederland. De kosten zouden met 20% omlaag moeten om de concurrentie van Europese prijsvechters en Turkse en Arabische langeafstandvliegers het hoofd te bieden.

Verlies 
Dat vooral de Fransen er een potje van maken, is inmiddels wel duidelijk. In Amstelveen wordt het geld verdiend, in Parijs wordt het over de balk gesmeten, zo schrijft weekblad Elsevier. Air France maakt al sinds de overname van KLM in 2004 verlies, zo’n 3,2 miljard euro in totaal, waar in diezelfde periode KLM een winst van 900 miljoen kon noteren.

Personeelskosten
Vooral het personeel kost Air France veel geld. De Franse luchtvaartmaatschappij neemt zo’n 60 procent van de omzet voor zijn rekening, maar heeft twee keer zoveel mensen in dienst: ruim 65.000 tegenover 30.000. De pilotenstaking kostte een half miljard euro en ervaren Franse piloten zijn met een salaris van zo’n 240.000 euro per jaar ook nogal duur.

‘Spuugzat’
Bij KLM zijn ze de Fransen sinds de staking ‘spuugzat’. Een piloot van een KLM-Airbus vertelt: ‘Elke vlucht moeten we na de landing op één motor naar de gate taxiën om 30 euro te besparen. En nu jagen onze Franse collega’s er zomaar een half miljard doorheen.’

Geen kant op
Het probleem is dat KLM geen kant op kan. De Fransen maken de dienst uit en als ze willen kunnen ze de hele KLM zo naar Parijs verplaatsen, iets wat een grote aderlating zou zijn voor Schiphol en de Nederlandse economie. Niet voor niets waren er tot 2012 garanties van Air France dat KLM op Schiphol zou blijven. Maar Eurlings, toen nog minister van Verkeer en Waterstaat, vond het in 2009 niet nodig om die garanties te verlengen.

Of de nieuwe KLM-topman Pieter Elbers het tij kan keren, is afwachten. Woensdag worden de naar verwachting slechte kwartaalcijfers bekend gemaakt. Morgen vergaderen bestuurders en commissarissen van Air France KLM over drastische maatregelen.

Bron(nen):   Telegraaf  Elsevier    

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Jannie Ooms

    Ik reis een paar keer per jaar naar Nigeria. Meestal met de KLM, soms met Air France. De ticketkosten zijn gelijk. Ik geef aan Air France de voorkeur, maar moet dan wel overstappen in Parijs. Vandaar vlieg ik meestal met de KLM.

    Air France heeft voor mij, als passagier, het voordeel van betere bediening (veel meer stewardessen aan boord KLM) en veel beter eten. Maar ik heb me wel altijd afgevraagd waarom onze qua personele bezetting efficiëntere KLM het avontuur met een log en topzwaar Air France is aangegaan. Dat moest ooit fout gaan.

    En nu ik lees dat Eurlings in 2009 het niet nodig vond om de in 2012 aflopende garantie te verlengen dat de KLM op Schiphol zou blijven, begrijp ik ook ineens waarom de man een paar jaar later capabel genoeg werd geacht om de KLM te leiden. Air France zal hem toen al die vette baan hebben voorgehouden. De man was een slecht bestuurder, ijdel en bespeelbaar: als zwakke tegenspeler de voor Air France ideale directeur van de KLM.

  2. Windows 8

    Eerst onze Sabena, nu KLM uitmelken

  3. brabantman

    Doe zo’n 20 intercontinentale vluchten vanuit mijn woonplaats in een Aziatisch land naar zowel de USA als Europa. Probeer als het even kan niet met de KLM te vliegen. Reden: qua service lopen ze al jaren achter bij de Aziatische maatschappijen, krappe zitruimte, slechte service, duur, en boven alles arrogant cabine en vliegend personeel. Lijkt wel of het personeel hierop geselecteerd wordt. Deze argumenten worden allen bevestigd door de meeste van de hier wonende en werkende expats.
    Had vroeger een van mijn bedrijven dicht bij het hoofdkantoor in Hoofddorp. Ongelooflijk hoeveel mensen hier ‘werkten’, beter gezegd aanwezig waren. Topzwaar moloch. Zal er dus geen traan om laten als KLM verdwijnt. Mede om zeep geholpen door hun zakkenvullend management. Of dacht u dat Eurlings niet wist dat dit voor de deur stond? Ik heb zo mijn twijfels..

  4. Burgermans

    Kennelijk deed Camiel Eurlings het toch niet zo slecht als de media ons willen doen geloven. Mocht Air France failliet gaat is er vast wel een koper te vinden voor de doorstart van het winstgevende KLM.

Reacties niet toegestaan