McDonald's: als generatie Y niet wil, heb je een groot probleem

Economie
door Admin
dinsdag, 20 januari 2015 om 11:53
welingelichtekringen header 1
De winst van McDonald's is vorig jaar met 30 procent gedaald. De omzet liep met 5 procent terug. Allerlei noodgrepen worden uitgehaald om het imago te verbeteren en zo het tij te keren, maar tot nu toe met weinig succes. Ooit was McDonald's een teken van vooruitgang en mondialisering. Het was goedkoop dus iedereen kon uiteten. De hamburgers waren overal eender, maar dat vonden klanten juist fijn. Nu staat McDonald's eigenlijk voor alles wat niet hip is. Eten moet tegenwoordig puur natuur zijn, authentiek en origineel, eerlijk en gezond. En dat is McDonald's niet, hoewel het verschil met prima lopende ketens als Subway echt niet zo groot is. Het imagoprobleem van McDonald's laat zich maar moeilijk oplossen. De nieuwe hippe ontbijtbar, inclusief quinoasalades, van McDonald's in Australië kon rekenen op hoon van de jonge twitterende en instagrammende food-journalisten. Dat is misschien wel het grootste probleem: Generatie Y, grofweg geboren tussen 1980 en 1995, wil niet meer naar McDonald's. Marketingexpert Gary Stribel zegt: 'Ze zijn niet alleen met 80 miljoen (in de VS), ze zijn ook nog eens de 'influentials': met hun koopgedrag beïnvloeden ze nog eens 80 miljoen consumenten, jonger en ouder.' En zoals veel bedrijven weten: wie generatie Y niet weet te strikken, krijgt het zwaar.
Bron(nen): Trouw