McDonald’s: als generatie Y niet wil, heb je een groot probleem

De winst van McDonald’s is vorig jaar met 30 procent gedaald. De omzet liep met 5 procent terug. Allerlei noodgrepen worden uitgehaald om het imago te verbeteren en zo het tij te keren, maar tot nu toe met weinig succes.

Ooit was McDonald’s een teken van vooruitgang en mondialisering. Het was goedkoop dus iedereen kon uiteten. De hamburgers waren overal eender, maar dat vonden klanten juist fijn. Nu staat McDonald’s eigenlijk voor alles wat niet hip is. Eten moet tegenwoordig puur natuur zijn, authentiek en origineel, eerlijk en gezond. En dat is McDonald’s niet, hoewel het verschil met prima lopende ketens als Subway echt niet zo groot is.

Het imagoprobleem van McDonald’s laat zich maar moeilijk oplossen. De nieuwe hippe ontbijtbar, inclusief quinoasalades, van McDonald’s in Australië  kon rekenen op hoon van de jonge twitterende en instagrammende food-journalisten.

Dat is misschien wel het grootste probleem: Generatie Y, grofweg geboren tussen 1980 en 1995, wil niet meer naar McDonald’s. Marketingexpert Gary Stribel zegt: ‘Ze zijn niet alleen met 80 miljoen (in de VS), ze zijn ook nog eens de ‘influentials’: met hun koopgedrag beïnvloeden ze nog eens 80 miljoen consumenten, jonger en ouder.’ En zoals veel bedrijven weten: wie generatie Y niet weet te strikken, krijgt het zwaar.

Bron(nen):   Trouw      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. RHK

    Ik moet toegeven dat ik er nooit kom, maar als ik het plaatje zie met hun interpretatie van “uit eten” dan snap ik dat ze geen volle zalen trekken.
    Om te moeten eten uit kartonnen bakken trekt mij om te beginnen al totaal niet aan.

    • harrr

      Het is ook geen *uit eten* gaan. Hooguit handig om ff een snelle hap naar binnen te werken voor je weer verder scheurt.

      Echter Subway is ook niet echt “uit eten gaan”. maar dat loopt prima, die richten zich ook meer op volwassenenen,

      Maccen is toch voornamelijk iets wat je met kleine koters doet., Die vinden dat het einde. Sinds ik ze volwassen heb , kom ik er dus nooit meer.

      Overigens subway ook niet, dat is een overgehyped broodje wat ook maar in een papiertje ziet, dan is de mac nog beter verpakt
      (en heb er een keer een voedselvergiftiging opgelopen)

      (in antwoord op RHK)
  2. Twan

    Ik ben van generatie X, maar ik vind het lekker hoor!
    Je zou er mij s’nachts voor wakker mogen maken, hmmm
    Alleen die kartonnen doosjes is minder, het schuim van vroeger was veel fijner.

    • Calhoun84

      Ik ben nog generatie Y maar al een paar jaar geleden afstand van McDonals genomen. Ongezonde bagger met alleen smaak van de saus. Dat is in ieder geval mijn idee van de Mc.

      Subway kom ik nog wel geregeld. ook niet veel gezonder maar iets meer een gevoel van versheid en eigen keuze.

      (in antwoord op Twan)
  3. Apekool

    Ik ben van de patatgeneratie, dus bij McD. heb ik me nooit thuis gevoeld met die nep frites 😉

  4. Dead Silence

    Je suis X. Friet haal ik bij de friettent en een broodje bij soms bij Subway. McDrek is voor paupers.

Reacties niet toegestaan