Waarom Youtube met maandelijks meer dan een miljard gebruikers nog steeds verlies draait

Het is de populairste videosite ooit. Maandelijks klikken meer dan een miljard mensen wel eens een filmpje aan. Toch is het in de tien jaar dat de site nu bestaat nog nooit gelukt om winst te maken, schrijft dagblad Trouw. Hoe komt dat? 1. Amateurfilmpjes leveren weinig op. Het blijft lastig om met advertenties voldoende inkomsten te genereren. Te meer adverteerders pas betalen als de hele advertentie is bekeken. Dat gebeurt vaak niet. Kijkers van een filmpje komen meestal via een andere site. Ze kijken de video en zijn weer weg. Op dit moment verdient Youtube zo'n 3,5 miljard euro met advertenties. Dat is net genoeg om uit de kosten te komen, want het is duur om al die filmpjes gratis te vertonen. Het bedijf moet fors blijven investeren in technische capaciteit. 2. Zoveel kijkers heeft Youtube niet. De trouwste Youtube-gebruikers zijn tieners. Zij gebruiken de site vooral voor de muziek en kijken dus lang niet altijd naar de filmpjes. Daarnaast zijn er niet zo heel veel trouwe kijkers. 9 procent van de gebruikers is goed voor 85 procent van de kijkcijfers, schat analist Brian Weiser in The Wall Street Journal. Veel adverteerders geven de voorkeur aan een breder publiek. 3. Youtube gebruikt weinig persoonlijke gegevens. Het is bekend dat Google zoveel mogelijk persoonlijke gegevens verzamelt om advertenties te kunnen toespitsen op de gebruiker. Youtube doet dat ook, maar gebruikt daarvoor alleen het surfgedrag binnen de site, terwijl het ook het complete surfgedrag van de kijker in kaart zou kunnen brengen. Mogelijk komt daar later dit jaar verandering in. Ook komt Youtube met een nieuw verdienmodel: kijkers kunnen voor tien dollar per maand reclamevrij naar filmpjes kijken.

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Ik ben “heavy user” (meer als een uur per dag) en zodra ze volledige speelfilms toelaten ben ik best bereid om $10 per maand te betalen. Qua documentaires vindt je de beste dingen op youtube, en ook qua specifieke kleinere sporten vindt je op youtube vele malen meer dan ergens anders. Hele speelfims zijn “against youtube policy” dus die haal ik binnen met XBMC/Kodi.
    Maar punt 3 van dit artikel klopt helemaal. Tussen 19.00 en 20.00 gebruik ik youtube vaak om kinderfilmpjes af te spelen, in het weekeinde overdag vaak volledige popconcerten, na kinderbedtijd vaak sport en documentaires.

    De suggesties die youtube aanlevert hebben me al veel nuttige kanalen laten ontdekken, maar het is wel jammer dat ik om 2200 nog suggesties krijg voor de Pink Panther en Calimero, en om 1900 suggesties krijg voor economische issues.

  2. Windows 8

    ” tien dollar per maand reclamevrij naar filmpjes kijken.”
    Adblock iemand?

  3. Koper

    Youtube is één van de beste dingen die het internet is overkomen. Google heeft dat goed gezien destijds. Het genereert zoveel ongelofelijk veel traffic dat daar indirect veel voordelen aan zitten voor Google.

Reacties niet toegestaan