Schrappen JSF kost geen of amper banen

Het FD prikt de bewering door dat het Nederland veel geld zou kosten als ons land niet kiest voor de JSF. Voorstanders van de aankoop van de JSF voorspellen een groot verlies aan opdrachten en banen als Nederland afziet van de aankoop. Dat blijtk echter erg mee te vallen. Om verschillende redenen. Allereerst zullen de bestaande opdrachten niet zomaar worden ingetrokken. Daarnaast zal Nederland ook veel extra werkgelegenheid krijgen als we voor een ander toestel kiezen. Ook Saab, het voornaamste alternatief, komt met veel compensatie-orders. En tenslotte wordt sterk overdreven wat Nederland aan de JSF gaat verdienen. De sommetjes gaan uit van de productie van 4500 JSF's. Dat aantal zal nooit worden gehaald; het worden er eerder 2700.

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Indenvreemde

    Het is van meet af aan al een prestige zaak geweest bij ons in Nederland. Beslissing zonder verstand. Ik heb al heel lang geen fiducie meer in het intelligentie niveau van een aantal Haagse Hoppen.
    De burger wordt gemanipuleerd met armageddon taal om zo doende wanbeleid in stand te kunnen houden.
    Maar zijn wij wel zo dom? Wij zijn slimmer dan zij denken en weten best dat we bedrogen worden. Nu is alleen de vraag wanneer de Nederlanders uit hun sluimering wakker worden. Hoe lang nog?
    “Wij zijn toch recht voor zijn raap en staan toch voor ons recht en schromen toch niet om voor ons zelf op te komen” Niet waar?
    Waar is die ferme houding en die stoere taal nou gebleven?
    “Hup Holland Hup Laat de leeuw niet in zijn Hempie staan”

  2. Edward_II

    Het enige echte verlies als we de JSF eindelijk laten vliegen 🙂 zijn de steekpenningen die de diverse Nederlandse politici dan mogelijk moeten terugbetalen.

  3. Splinter2

    Nederland draait in deze tijd economisch grotendeels op de regio Eindhoven. Daar wordt op twee belangrijke vlakken goed zaken gedaan in de maakindustrie, n.l.: chips en vliegtuigdelen. In Tilburg presteert nog een excellent bedrijf op het gebied van straalmotoren voor o.a. boeing, airbus en anderen. Het JFS project zorgt ervoor dat Nederland op dat het vlak van vliegtuigonderdelen meespeelt in de hoogste regionen en over de nodige certificaten beschikt. Spin offs van deze high tech industrie vinden we terug in alle industrieen. Zo beschikt Nederland over een onderneming die de beste stuurmotoren ter Wereld maakt voor de aerospace en autoindustrie. Fokker is nu een zeer winstgevende industrie met enorme perspectieven, mits men op politiek gebied goede beslissingen durft te nemen. Kortzichtigheid leidt uiteindelijk tot een prestatieniveau zoals we die heden te dagen zien in Spanje, Griekenland, Portugal etc. waar tientallen jaren lang geen investeringen hebben plaatsgevonden en er vervolgens geen innovatieve- en concurrerende verdienmodelen meer zijn.

Reacties niet toegestaan