Audi maakt brandstof van lucht en water

Audi is begonnen met de productie van een synthetische brandstof gemaakt van water, koolstofdioxide en waterstof. Audi’s e-diesel die in een fabriek in Dresden wordt gemaakt, veroorzaakt geen enkele CO2-uitstoot. De brandstof wordt gemaakt van CO2 die uit de lucht is gehaald.

Het is niet de eerste CO2-neutrale brandstof, maar wel een die wordt bejubeld door de Duitse overheid, die de e-diesel subsidieert en de stof ziet als een belangrijke mijlpaal op weg naar schone energie.

”Als we CO2 als grondstof kunnen gaan gebruiken, leveren we een cruciale bijdrage aan de bescherming van het milieu en het efficiënte gebruik van hulpbronnen. Zo leggen we de fundamenten van de groene economie,” zegt de Duitse minister van onderwijs en onderzoek Johanna Wanka.

Het vooruitzicht van auto’s die lopen op water en lucht is aantrekkelijk, maar nog wel toekomstmuziek. De fabriek in Dresden zal de komende maanden 3.000 liter e-diesel produceren, een druppel op de gloeiende plaat. De uitdaging voor Audi is om dit wetenschappelijke project om te zetten in commercieel succes.

Bron(nen):   Quartz      

26 Reacties Doe mee met de discussie →


  • Burgermans

    Brandstof die geen kooldioxide uitstoot, ja ja. Volgens mij heeft onze Jeanette niet erg opgelet tijdens de scheikundelessen.

    • Windows 8

      Ze bedoelt uiteraard CO2-neutraal maar dat is een te moeilijk begrip voor haar doelpubliek.

  • John_Rambo

    Waarom alleen tot auto’s beperken?
    Iedere woning of wijk kan zijn eigen kleine energiecentrale hebben.
    Gewoon op de waterleiding aansluiten.

    • IwanovKapotjeplov

      Op zich is dit idee niet verkeerd, alleen niet uitvoerbaar. De installatie voor het maken van de e-diesel is redelijk omvangrijk.

      Het zou wel kunnen met een waterstofauto. Je legt het dak vol met zonnepanelen en laat deze overdag waterstof produceren met de overtollige electriciteit. Deze waterstof kun je dan weer gebruiken om mbv je waterstofauto electriciteit te maken in de avonduren.

  • IwanovKapotjeplov

    Waarom zo ingewikkeld? Je produceert waterstof en vervolgens ga je daar weer diesel van maken. Niet echt efficient. Bovendien heb je dan nog steeds de vervuilende uitstoot van fijnstof en stikstofoxides, karakteristiek voor dieselmotoren.

    Gewoon de waterstof in een auto met brandstofcel stoppen en klaar. Dit jaar op de markt in Europa: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai

    • John_Rambo

      Van waterstof kun je toch geen diesel maken?
      Diesel is een soort olie. Het is niet vluchtig, en brandt pas bij 63°.
      Waterstof is een zeer vluchtig, zeer brandbaar gas.
      Anders maak ook van aardgas olie. Veel makkelijker voor sommige dingen.

      • IwanovKapotjeplov

        Zeker kun je van waterstof via een chemisch process diesel maken. Diesel bestaat uit maar 2 dingen: waterstof en koolstof. De koolstof komt van de CO2 die uit de lucht wordt gehaald.

        Voor de reactie heb je H2 en CO2, en daar maak je C12H23 van. H2O is een restproduct van deze reactie.

        • John_Rambo

          Te moeilijk voor mij. :)

          • Windows 8

            Staat ook op plaatje bij artikel.

        • KarlRuprechtKroenen

          Dit zijn dan weer dingen waar je wat aan hebt, beter dan al dat Pavlov gedoe van sommige figuren die hier bijna op dit forum wonen.

        • Ko Herent

          Knap!

      • Windows 8
    • Windows 8

      Bronnen lezen, toch eens gewoonte van maken 😉

      In two further steps, the hydrogen reacts with the CO2 in synthesis reactors, again under pressure and at high temperature. The reaction product is a liquid made from long‑chain hydrocarbon compounds, known as blue crude. The efficiency of the overall process – from renewable power to liquid hydrocarbon – is very high at around 70 percent. Similarly to a fossil crude oil, blue crude can be refined to yield the end product Audi e‑diesel. This synthetic fuel is free from sulfur and aromatic hydrocarbons, and its high cetane number means it is readily ignitable. As lab tests conducted at Audi have shown, it is suitable for admixing with fossil diesel or, prospectively, for use as a fuel in its own right.

      • IwanovKapotjeplov

        En vervolgens ga je die e-diesel opstoken in een dieselmoter met een rendement van pakweg 35%.

        Stop de waterstof direct in een brandstofcel en je kan het maken van de synthetische diesel overslaan, en heb je ook nog eens het hoger rendement van de brandstofcel van 50%.

        Verder rijdt een brandstofcel auto geheel electrisch, dus minder complex, je hebt met een bufferaccu direct rem-energie terugwinning en kan je vermogenspieken en dalen afvlakken, en heb je direct 100% vermogen vanaf 0 rpm.

    • Windows 8

      De Mirai komt voorlopig niet naar België wegens een gebrek aan infrastructuur. In Duitsland wordt de auto vanaf september 2015 aangeboden voor een bedrag van 78.540EUR

  • Burgermans

    Mijn kamerplanten maken overigens ook brandstof van lucht en water.

    • Windows 8

      Al ver mee gereden?

      • Burgermans

        Eigenlijk wel. Aardolie en steenkool zijn ontstaan uit plantenresten, weet je nog?

        • Windows 8

          Nog iets met druk en tijd, weet je nog?

          • al

            klim planten schijnen wel goed te zijn om heuvels mee op te komen!

    • IwanovKapotjeplov

      Niet alleen kamerplanten: de knappe koppen zijn hard aan het werk met een zonnecel die geen stroom, maar een brandstof en zuurstof maakt uit licht, net zoals een plant dat doet.

  • Kees Cornelder

    ‘Als ik wist dat morgen de wereld vergaat, dan nog plant ik vandaag een boompje’ zei Maarten Luther. En zooooo’s maar net.