China’s ‘road to nowhere’

De brug op deze foto is de langste ter wereld (42,5 km) en verbindt de havenstad Qingdao met het platteland aan de overzijde van de baai. Technisch gezien is het gevaarte een enorme prestatie, maar er is ook een probleem – er rijdt bijna geen verkeer op zijn driebaanswegen. Als zodanig staat de brug model voor het dilemma van de Chinese economie. De afgelopen tien jaar heeft China enorm geïnvesteerd in hoogwaardige infrastructurele projecten. De theorie was dat dit goed was voor de economische groei en dat de bouw van al die mooie bruggen, hogesnelheidslijnen, luchthavens en woonwijken vanzelf de aanzet zou geven tot andere economische activiteiten. Dat laatste is echter niet (of in ieder geval lang niet genoeg) gebeurd, waardoor veel nieuwe infrastructuur nu nauwelijks wordt benut en veel vastgoed leegstaat. De Chinese overheid heeft daarom enige tijd geleden ingegrepen door de geldkraan langzaam dicht te draaien. Dat heeft ertoe geleid dat de economische groei het afgelopen half jaar is gedaald naar 7,6 procent, de zwakste groei sinds 2009. Hoewel veel economen dit een goede zaak vinden, omdat het alternatief – een scherpe inzinking op iets langere termijn – veel erger zou zijn, beginnen sommigen zich in China te roeren. Als reactie daarop is het beleid onlangs weer voorzichtig bijgesteld in stimulerende zin. De rente is twee maal verlaagd, de banken zijn aangespoord meer kredieten ter beschikking te stellen en er zijn subsidies ingevoerd om de consument ertoe te verleiden meer te gaan uitgeven. Volgens analisten ligt het gevaar nu op de loer dat de investeringen weer een eigen leven gaan leiden, om het land uiteindelijk op te zadelen met nog meer lege flatgebouwen, verlaten industrieparken en bruggen die nergens heen leiden.   Bron: Financial Times

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Thijs Wesselink

    De grote vraag is natuurlijk; mag je er harder dan 100km/u?

  2. JanRogiers

    Dat gebeurt er als je staatsambtenaren laat beslissen …Als het je eigen geld is ben je wat voorzichtiger …en vergis je je …dan betaal je de prijs … Nu gaan die ambtenaren die dit geflikt hebben een vet pensioen krijgen …

    • André Somers

      Leuke theorie, maar bijzonder weinig van gebleken hier in Nederland en de rest van Europa. De private banken die hier rustig in dit soort megalomane vastgoedprojecten geïnvesteerd hebben worden hier ook zonder meer gered door de samenleving. En dan moet het grote afschrijven daarvan nog beginnen (zie o.a. de NRC van gisteren). De winsten zijn voor de top van de bank, de verliezen voor de samenleving.

      Tot zover de heilzame werking van het kapitalistische systeem…

      (in antwoord op JanRogiers)
  3. besserwessie

    Doet mij denken aan de zweeftrein van Alders en Nijpels enkele jaren geleden. Dat was ook luchtfietsen door lieden met gegarandeerde lucratieve overheids inkomens.

  4. CNhenk

    Wonend en werken in China. Het land bouwt de toekomst. De brug is nu leeg maar neem eens poolshoogte over 10 jaar als dat stuk achterland ook ontwikkeld is. Bezijdens dat is er bijna geen werkeloosheid, en bezijdens dat komen elk jaar 80 miljoen schoolverlaters ook aan de bak.

  5. Edward_II

    Het kan nooit kwaad om even de feiten te controleren. Via wikipedia (Engels) kom je er dan al snel achter dat de brug geen 42,5 km lang is, maar “slechts” 26,7 km, waarvan 25,9 km over water. De 42,5 km is de totale lengte van het Jiaozhou Bay Connection Project, waarvan de rest gewone weg is.

    Ook lees je dan dat de brug pas een jaar geleden geopend is, in juni 2011. Hoeveel auto’s reden er over de afsluitdijk een jaar na de opening?

    Laten we ons liever druk maken over de immense leegstand van bedrijfspanden in Nederland en van de vastzittende woningmarkt, in plaats van te oordelen over wat we horen zeggen over wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt. Voorlopig heeft China nog een economische groei van 7,6%, terwijl wij te doen hebben met een inflatie van bijna 6%.

Reacties niet toegestaan