‘Ook BMW overschrijdt milieunormen’

Ook BMW verkoopt dieselauto's waarvan de uitstoot van schadelijke gassen de Europese milieunormen ver overschrijdt. Dat meldde donderdag het autotijdschrift Auto Bild op gezag van de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT), die al eerder de publiciteit zocht met aantijgingen aan het adres van Duitse autofabrikanten.

De BMW X3 xDrive zou volgens metingen van ICCT elf keer zoveel stikstofoxide uitstoten als toegestaan. Of het bedrijf net als Volkswagen software heeft gebruikt om de auto's in laboratoriumproeven milieuvriendelijker te laten lijken, is volgens Auto Bild niet duidelijk. Een woordvoerder van de in München gevestigde fabrikant van luxewagens liet aan het blad weten dat dit niet het geval is.

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Ko Herent

    Goed. Als dat zo is…koop terugdraaien wegens dwaling.

    • Dead Silence

      Dwaling vindt alleen plaats bij zij die niet de consequenties kunnen overzien van hun handelen. Dus ook in dit geval bij de dames en heren politici. Denkt u nu echt dat een Mitsubishi Outlander PHEV zo zuinig is? Ja, voor op en neer de oprit op, d.w.z. dan wordt electrische energie verbruikt, opgewekt door de kolencentrales. Voor de rest nog erger dan mijn 12 jaar oude Audi.

      (in antwoord op Ko Herent)
  2. Burgermans

    Vanzelfsprekend. Volkswagen was natuurlijk niet de enige autofabrikant die deze truc kon bedenken.

    • Dead Silence

      Allemaal. Maar welke leugens worden niet door onze politici uitgekraamd? Oneindig veel. Consequenties? Geen. Men moet maar eens in de spiegel kijken. En eens nadenken hoeveel belasting een bedrijf met 600.000 werknemers betaalt waar de dames en heren politici op parasieteren.

      (in antwoord op Burgermans)
  3. wwoud

    “Meten is weten”, Maar is dit werkelijk zo?
    Op testbanken en zelfs op de weg kunnen niet alle situaties nagebootst worden. Teveel variabelen bepalen de uitkomst van schadelijke uitstoot. ‘Meten’ van producten op testbanken onder identieke situaties beperkt zich in dergelijke gevallen slechts tot vergelijking van prestaties van verschillende concurrerende motoren, die ver weg staan van de alledaagse praktijk op de weg.
    Tja, als dan In de VW dieselmotorenfamilie superslimme software is ingebouwd die de samenstelling van de ingespoten vloeistof aanpast aan de gevraagde prestaties onder verschillende omstandigheden -ook in de realiteit op de weg- valt het hele systeem in duigen. De tijd gaat uitwijzen of het laatste woord hierover met deze aanklacht is gezegd omdat deze software ook onderweg functioneert.
    Wat niet wegneemt dat VW meteen had moeten aangeven dat deze software ook testbanken herkent.

Reacties niet toegestaan