NS verdient veel geld aan poortjes op stations

Op de stations waar je alleen binnenkomt met een geldige OV-kaart worden dagelijks 24.000 kaartjes meer verkocht dan voordat de stations de poortjes sloten.

Maandag sluiten de poortjes op station Deventer. Dat is dan het vijftigste station waar iedereen een vervoersbewijs nodig heeft om naar de perrons te lopen. Uiteindelijk gaan op 82 stations de poortjes dicht. Te verwachten valt dan ook dat NS dankzij de poortjes uiteindelijk minstens 40.000 extra betaalde reizigers zal hebben. Dat betekent een paar ton extra omzet per dag, en meer dan 100 miljoen per jaar.

De NS zegt dat onder reizigers het veiligheidsgevoel is toegenomen. Op stations met gesloten poortjes geeft 90 procent van de reizigers een 7 voor zijn gevoel van veiligheid. Op stations zonder poortjes of met poortjes die nog niet gesloten zijn, is dat 81 procent.

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. DoubleUC

    Dus voor slechts een ‘gevoel van veiligheid’ betalen de gezamenlijke treinreizigers de NS ruim 100 miljoen euro per jaar? Da’s een dure deal en dat in één van de veiligste landen ter wereld. De NS-(top) zal wel glunderend en graaiend hun salarissen fors omhoog gooien!

    Is onze eigen (r) Overheid niet grootaandeelhouder van de NS? Die listige en geniepige organisatie heeft al lang begrepen dan aan ‘angst’ goed geld verdiend kan worden.

    Bovendien heeft het zaaien van angst nog een leuk bij-effect: het creëert een breed pupliek draagvlak om de valse noodzaak van extra controle op de burgers te rechtvaardigen.

    Middels stiekem bespieden de greep op de burgers vergroten en er tegelijkertijd bizar veel geld aan verdienen… hoe geslepen, misleidend en uitgenast!

    Veiligheid is het toverwoord. Hoeveel verschillen dergelijke methodes nu eigenlijk van de die van de Maffia, die bedrijfeigenaren (ook) op eigen initiatief ‘bescherming’ boden? Bescherming tegen wat en wie? Voormalig diezelfde Maffia… net zoals wij burgers inmiddels bescherming nodig hebben tegen onze eigen overheid (…)

    • Apekool

      Je leest niet goed: de extra omzet is 100 miljoen.

      Het bericht is natuurlijk nogal verwarrend in Nederland: je kan niet langer gratis de trein instappen en daar anderen voor laten betalen. De grote bek tegen de conducteur (na betrappen) is dan ineens ook niet meer mogelijk.

      (in antwoord op DoubleUC)
  2. jandan

    het zaaien van angst en haat werpt zijn commerciële vruchten af.
    de ns top gaat ook op die pvv stemmen?

  3. Ignatius J. Reilly

    Lees: NS krijgt eindelijk betaald voor alle diensten die ze leveren.

Reacties niet toegestaan