Einde van de goldrush: “Het feestje in Silicon Valley is voorbij”

Er was een tijd dat je met een matig idee, een halfbakken businessplan en een ontbrekend verdienmodel toch miljonair kon worden in Silicon Valley. Die tijd is voorbij. “We gaan door een grote reset.”

“Ja, de tijden zijn veranderd,” zegt Leela Srinivasan van succesvolle start-up Lever tegen HP/De Tijd. “De FOMO, Fear Of Missing Out, is verdwenen. Tot vorig jaar struikelden investeerders over elkaar om deel te kunnen uitmaken van the next big thing, uit angst de volgende Google of Facebook te missen. Nu zijn ze veel kritischer.”

Beurs
Dat blijkt ook uit de cijfers. In het laatste kwartaal van vorig jaar investeerden durfkapitalisten 30 procent minder en de periode zag de laagste activiteit sinds 2011, becijferde CB Insights, een firma gespecialiseerd in data over start-ups. De tijd waarin piepjonge bedrijven als Uber en Airbnb meer waard werden dan respectievelijk General Motors en Hilton lijkt voorbij.

Dat is ook op de beurs te merken, al is er de afgelopen maand enig herstel. Onder meer Netflix, Amazon en Tesla zijn dit jaar al zowat 15 procent gezakt. LinkedIn noteert bijna de helft lager. Van de 48 techbedrijven die sinds 2014 naar de beurs trokken, staat driekwart onder de intekenprijs.

Winst
Het betekent overigens niet dat al het geld ineens op is. “Het goede nieuws voor bedrijven met een duurzame business is: er is nog altijd heel veel cash,” zegt Srinivasan van Lever. “Investeerders blijven op zoek naar heel solide investeringen. Alleen is de definitie van solide veranderd. Tot enkele maanden geleden waren zaken als omzet en winst complete bijgedachten. Nu wordt er meer naar de cijfers gekeken.” “De conversaties zijn anders,” bevestigt Jacques Benkoski, investeerder bij US Venture Partners. “Tot vorig jaar was het: maak je geen zorgen om winst, hoe kun je zo snel mogelijk groeien? Nu is het: hoe ga je ooit winst maken?”

Bron(nen):   HP/De Tijd (via Blendle)