Hoe de supermarkt ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk koopt

Het is weer de tijd van het jaar waarin de winkelwagentjes gretig  worden vol gegooid met allerhande lekkernijen. De supermarkten weten precies hoe ze je moeten verleiden om nog net even wat meer te kopen.

Ten eerste leggen ze de groente vooraan, zodat je eerst een goed gevoel krijgt van de broccoli en paprika die je in je karretje legt. Daarna kun je dan met een gerust hart naar de chocola en koekjes, legt consumentenpsycholoog Tim Zuidgeest uit aan RTL Nieuws. Ook wordt er in de winkel passende muziek gedraaid waardoor je beïnvloed wordt. Zo koop je meer Franse wijn als er een chanson op staat.

Verder doet een heerlijke broodgeur wonderen voor de verkoopcijfers. De supermarkt bakt ieder uur vers brood af. Niet omdat dat lekker is, maar om je met de geur van warm brood hongerig te maken. Een vierde truc is het creëren van schaarste. De winkel doet bier in de aanbieding, maar zegt dat je maximaal drie kratten mag kopen. Jij denkt dat het dus wel snel op zal zijn en voor je het weet staan er drie kratjes in je wagentje.

Onlangs hebben onderzoekers ontdekt dat bij het zien van een euro-teken (€) hetzelfde hersengebied oplicht als wanneer iemand bijvoorbeeld met een hamer op je duim slaat. Betalen doet dus pijn. Supermarkten willen uiteraard dat het zo min mogelijk pijn doet. Daarom zie je bij aanbiedingen vaak geen euro-teken staan en heeft de winkel liever niet dat je contant betaalt. Door te pinnen ben je je veel minder bewust van het bedrag dat je uitgeeft. Reden waarom de supermarkten er als de kippen bij waren toen het contactloos betalen werd ingevoerd.

Bron(nen):   RTL Nieuws