Hoe Booking.com hotels onder druk zet (en jij de rekening betaalt)

Een hotel boeken was nog nooit zo makkelijk. Booking.com heeft niet alleen een haast onuitputtelijk aanbod, het garandeert ook nog de laagste prijs. Of niet?

De bekende boekingssite weet altijd de suggestie te wekken dat je een topdeal te pakken hebt, maar dan wel NU moet boeken. Er staat dan ‘nog 1 kamer beschikbaar’ en ’10 mensen bekijken deze kamer nu’. Het lukt je altijd om een kamer te reserveren en dan heb je ‘de beste prijs’ te pakken, aldus Booking.com. Het trucje is even simpel als doeltreffend.

Maar achter de schermen worden hoteliers onder druk gezet. Ze mogen hun kamers op hun eigen website niet tegen een lager tarief aanbieden dan de prijs op Booking.com. Doen ze dat wel dan worden ze verbannen naar een van de laatste pagina’s van de lijst met aangeboden hotels. Ondertussen moeten ze wel een forse commissie van 15 tot soms wel 25 procent betalen. Hoe meer je betaalt, hoe hoger je op de lijst komt. Maar dat geld moet ergens vandaan komen en wordt dus doorberekend aan de klant.

Uiteindelijk betaal je dus niet minder, maar juist meer als je via Booking.com een hotelkamer reserveert. Wil je daar onderuit komen, bel dan met het hotel van je voorkeur. Grote kans dat een kamer dan minstens 10 procent goedkoper is dan op Booking.com of op de eigen website.

Bron(nen):   AD