Trap er niet in: de misleidende trucs van boekingssites

Economie
woensdag, 04 juli 2018 om 10:31
welingelichtekringen header 1
Op Booking.com is bijna elke hotelkamer die je wilt boeken 'de aller laatste' of 'de aller goedkoopste' en anders is het wel een 'hele speciale deal'. Allemaal onzin natuurlijk. Zo'n kamer is niet de laatste en al helemaal niet de goedkoopste. Als je via Booking.com een kamer boekt, betaalt het hotel daar een commissie voor aan het boekingsplatform. Bovendien mag het hotel op de eigen website geen lager tarief rekenen. Dat laatste is veel consumentenorganisaties een doorn in het oog: horeca-ondernemingen moeten hun eigen prijzen kunnen bepalen. Wat nog wel eens wil helpen is bellen naar het betreffende hotel. Mondeling kunnen ze wel een lagere prijs afspreken. Verwacht overigens niet dat de hotels die bovenaan de lijst staan ook echt de beste zijn. Vaak zijn het de hotels waar Booking.com de hoogste commissie van ontvangt. Kies liever een andere sorteringsfunctie, zoals prijs of beoordelingen en inspecteer altijd de website van het hotel zelf. Veel reisbloggers adviseren verder om je cookies uit te zetten of anoniem te surfen, zodat een eerder gezochte hotelkamer een dag later niet plots een tientje duurder is. Of dat echt helpt, is nooit bewezen, maar kwaad kan het in ieder geval niet. Wil je de beste prijs, boek dan vroeg en maak gebruik van prijsalerts. Tenslotte zijn er nog de kortingen die Booking.com aanbiedt. Er staat dan een streep door de oorspronkelijke kamerprijs. De nieuwe prijs is een of twee tientjes lager. Volgens de boekingssite is de doorgekraste prijs de op twee na hoogste dertig dagen rondom je geplande reisdatum. Het kan dus heel veel schelen, omdat er een vakantie in die periode valt of een druk weekend, maar ten opzichte van een dag eerder of later maakt het hoogstwaarschijnlijk weinig uit. Neem al die special deals, kortingen en aanbiedingen niet te serieus, check altijd de website van het hotel zelf en bel ze op om rechtstreeks bij het hotel te boeken. Al is het alleen al om het machtige Booking.com een beetje minder machtig te maken.
Bron(nen): RTL Nieuws