Wetenschappers ontdekken gigantisch zwart gat dat eigenlijk niet kan bestaan

Geen categorie
vrijdag, 29 november 2019 om 11:18
Wetenschappers hebben een gigantisch zwart gat ontdekt dat zo groot is dat het in theorie niet kan bestaan.
Het is een zogenoemd stellair zwart gat. Dit type vormt zich nadat een heel grote ster dood gaat, instort en explodeert. Onderzoekers dachten tot nu toe dat een dergelijk zwart gat niet groter kon worden dan 20 keer de massa van onze zon, omdat als een ster sterft de meeste massa verloren gaat door explosies van gas en stof. Maar de LB-1, die zich op 15.000 lichtjaren van de aarde bestaat, haalt die theorie onderuit. Het zwarte gat is zeker 70 keer zo groot als onze zon, schrijven Chinese onderzoekers van de Chinese Academy of Sciences in een persbericht.
"Zwarte gaten met zo'n grote massa zouden niet kunnen bestaan volgens onze huidige modellen van de stellaire evolutie," zegt hoofdonderzoeker Liu Jifeng. "LB-1 is zeker twee keer zo groot als wat we voor mogelijk hadden gehouden."
Het Chinese onderzoeksteam noemt twee mogelijke verklaringen voor de reusachtige omvang van LB-1. Het kan zijn dat het zwarte gat niet is ontstaan na de explosie van één ster, maar dat het twee zwarte gaten zijn die om elkaar heen draaien. Tweede mogelijkheid is dat het is ontstaan doordat een supernova - de laatste fase van een stervende ster - tijdens de explosie materiaal uitstootte, dat terug is gevallen in de supernova, zo een zwart gat vormend.
LB-1 is overigens niet het grootste zwart gat ooit, maar het is wel de grootste in zijn soort. Stellaire zwarte gaten behoren tot de kleinere typen volgens NASA. Er zijn ook varianten die miljarden keren groter zijn dan onze zon.
Bron(nen): CNN