Last van je darmen? Zo houd je ze gezond

Een opgeblazen gevoel, een lichte buikpijn of een allergische reactie op bepaalde voedingsmiddelen, veel mensen hebben darmklachten en proberen van alles om er vanaf te komen. Maar het begint allemaal bij gezonde voeding.

Tom Van de Wiele, professor in de microbiële ecologie (UGent) vertelt aan Het Laatste Nieuws hoe belangrijk groente, fruit, noten en vezels zijn. “Voedingsvezels en prebiotica kun je zien als voeding voor de goede darmbacteriën die er al zijn.” Je vindt ze in vezelrijke groenten, fruit en graanproducten, zoals bijvoorbeeld banaan, havermout, knoflook, asperges, witlof en prei. 

Probiotica
Daarnaast zijn er probiotica. Dit zijn levende micro-organismen, die bijvoorbeeld zitten in yoghurt, kombucha, kazen gemaakt van ongepasteuriseerde melk, rauwe appelazijn en gefermenteerde voedingsmiddelen zoals augurken, zuurkool, kefir, kimchi en miso. “Het meest gekende probioticum is waarschijnlijk yoghurt, daarin zitten klassieke melkzuurbacteriën.”

Behalve een gezond dieet is ook veel bewegen belangrijk voor een goede darmgezondheid. Supplementen kunnen enkel als aanvulling dienen. “Een ongezonde levensstijl aanhouden en daar wat supplementen bovenop gooien, heeft natuurlijk geen zin.”

Auto-immuunziektes
De hoogleraar vermoedt dat de sterke toename van auto-immuunaandoeningen te verklaren is door ons dieet. “Een voedingspatroon dat arm is aan vezels en rijk aan vetten, eiwitten en suikers, komt de normale ontwikkeling van onze flora niet ten goede, waardoor ons immuunsysteem verzwakt raakt. Daardoor handelt het niet meer correct ten aanzien van onschuldige bacteriën en ten aanzien van onze eigen lichaamscellen.”

Bron(nen):   HLN