5 manieren om een tekort aan vitamine D te voorkomen

Veel Nederlanders kampen in de winter met een tekort aan vitamine D. De zon schijnt niet zo krachtig en door de kou is het weinig aantrekkelijk om naar buiten te gaan. Je moet dus andere manieren vinden om aan voldoende vitamine D te komen.

The Guardian noemt vijf dingen die je zelf kunt doen om genoeg van de zonnevitamine binnen te krijgen.

  1. Supplementen
    Simpelweg vitamine D-supplementen slikken, kan al helpen. “Voor mensen met een donkerder huidtype is het normaal gesproken lastiger om voldoende vitamine D uit zonlicht te halen. Zij kunnen overwegen om het hele jaar door vitamine D-pillen te slikken,” zegt Martin Hewison, professor moleculaire endocrinologie van de Universiteit van Birmingham, tegen de Britse krant.
  2. Champignons
    “De buitenkant van paddenstoelen heeft het vermogen om, net als de menselijke huid, vitamine D aan te maken bij de blootstelling aan zonlicht. Leg je champignons dus even buiten in de zon, zodat ze vitamine D opnemen,” aldus Hewison.
  3. Vette vis
    Vette vis bevat vitamine D. Vooral makreel, haring en zalm zijn geschikt. Zalmen halen bijvoorbeeld vitamine D uit het plankton dat ze eten dus wilde zalm bevat grote hoeveelheden van de vitamine, terwijl kweekzalm er nauwelijks wat van heeft.
  4. Verrijkt voedsel
    Sommige producten zijn verrijkt met vitamine D. Denk aan bepaalde ontbijtgranen of yoghurt. Onderzoekers van de universiteit van Birmingham adviseren zelfs om nationaal beleid te maken dat bepaalt dat bijvoorbeeld meel standaard verrijkt wordt met vitamine D.
  5. Levertraan
    “Behalve alle andere voordelen van omega- en vetzuren zorgt een eetlepel levertraan voor meer dan genoeg van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D,” aldus Hewison.
Bron(nen):   The Guardian