Hoeveel water moet je echt drinken?

Het is een bijna mythisch onderwerp. Als je maar genoeg water drinkt komt alles goed. Sommige adviezen mikken op 2 of 3 liter per dag. Vrouwen zouden gemiddeld 1,5 tot 2 liter nodig hebben, mannen 2 tot 3 liter. Maar er zijn ook bewering dat je ieder uur een groot glas moet drinken.

De New York Times zocht het uit. Conclusie: de hele dag water drinken slaat nergens op.

"We hebben allemaal geleerd dat acht glazen water per dag het magische getal is voor iedereen, maar dat idee is een mythe , zegt Tamara Hew-Butler, een bewegings- en bewegingswetenschapper aan de Wayne State University.
Unieke factoren zoals lichaamsgrootte, buitentemperatuur en hoe hard je ademt en zweet, bepalen hoeveel je nodig hebt, zegt ze. Een persoon van 100 kilo die net 20 kilometer in de hitte heeft gelopen, zal meer water moeten drinken dan een kantoorpik van 65 kilo die de dag doorbracht in een gebouw met airco.

De hoeveelheid water die je op een dag nodig hebt, hangt ook af van je gezondheid. Iemand met een medische aandoening zoals hartfalen of nierstenen kan een andere hoeveelheid nodig hebben dan iemand die bijvoorbeeld diuretica gebruikt.

Voor de meeste jonge, gezonde mensen is de beste manier om gehydrateerd te blijven om te drinken als je dorst hebt, zegt Dr. Topf, nefroloog en assistent-klinisch professor aan de Oakland University.

En ondanks wat vaak wordt gedacht, vertrouw niet op de kleur van je urine, zegt Dr. Hew-Butler. Ja, het kan dat donkergele of amberkleurige urine betekent dat je uitgedroogd bent. Maar het kan ook andere dingen betekenen.

Je hoeft ook niet per se water te drinken om voldoende vocht binnen te krijgen. Uit voedingsoogpunt is water een betere keuze dan suikerhoudende frisdranken of vruchtensappen. Maar als het op hydratatie aankomt, kan elke drank vocht aan je systeem toevoegen, zegt Dr. Hew-Butler.

Een populair idee is dat het drinken van dranken met cafeïne of alcohol je uitdroogt, maar als dat waar is, is het effect verwaarloosbaar, zegt Dr. Topf. 

Je kunt ook water binnen krijgen van wat je eet. Vloeistofrijke voedingsmiddelen en maaltijden zoals fruit, groenten, soepen en sauzen dragen allemaal bij aan de wateropname. Bovendien produceert het chemische proces van het metaboliseren van voedsel water als bijproduct, wat ook bijdraagt ​​​​aan je inname, zegt Dr. Topf.

Maar meer water drinken, zelfs als ik geen dorst heb, zal mijn gezondheid verbeteren, toch?

Nee. Natuurlijk kunnen mensen met bepaalde aandoeningen, zoals nierstenen, baat hebben iets meer water drinken, zegt Dr. Topf.

Maar in werkelijkheid kunnen gezonde mensen die zich ziek voelen omdat ze denken uitgedroogd zijn, zich misschien niet goed voelen omdat ze te veel water drinken , speculeerde Dr. Hyndman. "Misschien krijgen ze hoofdpijn of voelen ze zich slecht, ze denken: 'Oh, ik ben uitgedroogd, ik moet meer drinken', en ze blijven meer en meer en meer water drinken, en ze worden steeds zieken en zwakker.” Drink als je dorst hebt en maak je verder niet druk, is het devies.

Bron(nen):   New York Times