6 tips om gelukkiger te worden

Half januari, het is bepaald niet de meest charismatische periode van het jaar. En dan zitten we ook nog in lockdown. Hoe zorg je ervoor dat je toch je goede humeur behoudt? Psychology Today komt met zes tips om gelukkiger te worden.

  1. Accepteer imperfectie
    Iedereen maakt fouten. Je hoeft niet perfect te zijn. En de ander hoeft dat ook niet. Soms is een 6 gewoon goed genoeg, je hoeft niet altijd voor een 10 te gaan. En dat moet je ook niet van anderen verwachten.
  2. Maak contact
    De een is socialer ingesteld dan de ander, maar over het algemeen geldt dat we gelukkiger worden als we diepe verbindingen aangaan met anderen.. Een relatie, een goede vriend, het is niet alleen goed voor je geestelijke gezondheid, ook fysiek word je er beter van.
  3. Laat zien dat je van iemand houdt
    Je hoeft niet meteen een groots huwelijksaanzoek te plannen, maar af en toe je liefde tonen is belangrijk. Dat kan door te zeggen dat je van iemand houdt, maar ook door kleine gebaren, zoals iemands lievelingsmaaltijd koken of een belangrijke datum niet vergeten.
  4. Oordeel niet
    Bijna iedereen oordeelt te snel, over zichzelf en over anderen. Durf te zijn wie je bent en keur dat niet af. Laat ook anderen zichzelf zijn: leven en laten leven is een belangrijk spreekwoord.
  5. Kies voor blijheid boven negativiteit
    Abraham Lincoln zei al eens: "De meeste mensen zijn zo gelukkig als waar ze zichzelf van weten te overtuigen." Met andere woorden: je kunt jezelf gelukkig denken. Probeer negatieve gedachten te verdringen en positieve gedachten op te roepen. Zeg bijvoorbeeld elke dag tegen jezelf: 'Ik ben gelukkig' en 'ik geniet van het leven'. Dit schijnt te helpen.
  6. Wees dankbaar
    Ook dit klinkt als een cliché, maar het is wel waar: gelukkige mensen zijn dankbaar voor wat ze hebben, ongelukkige mensen zijn chronisch ontevreden. Je kunt jezelf niet helemaal veranderen, maar wel proberen om gelukkiger te zijn door bijvoorbeeld dagelijks drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent.

Bron(nen):   Psychology Today