4 mythes over afvallen waar de meeste mensen nog steeds in geloven

Welk dieet je ook volgt, afvallen blijft lastig en gaat alles behalve vanzelf. Het wordt er bovendien niet makkelijker op als je blijft geloven in onderstaande vier mythes.

Daar hoef je je overigens niet voor te schamen: meer dan 85 procent denkt dat de eerste drie dieettips waar zijn, meer dan 60 procent gelooft ook in het vierde advies.

1. Het begint met kleine veranderingen
Het is een veel gehoorde tip: begin met kleine veranderingen in je eet- en beweegpatroon en die kilo’s zullen vanzelf verdwijnen. Dat is helaas niet zo. In eerste instantie zal je lichaam zich aanpassen en proberen op gewicht te blijven. Wil je echt afvallen, dan zul je dat rigoureus aan moeten pakken.

2. Stel realistische doelen
In het verlengde van mythe 1, is ook dit advies geen goed idee. Wie de lat laag legt, zal niet geneigd zijn er heel hard voor te werken. Juist mensen die ambitieuze doelen stellen zullen meer gewicht verliezen, blijkt uit onderzoek. Je moet bereid zijn er een tijd lang echt voor te gaan.

3. Een crashdieet werkt niet
Het is absoluut een mythe dat je snel weer aankomt, als je snel bent afgevallen. Er is juist bewijs dat wie in het begin in korte tijd veel afvalt op de lange termijn slanker is. Het werkt motiverend als je snel een aantal kilo kwijt bent.

4. Seks kun je beschouwen als een goede work-out
Helaas, helaas, met één vrijpartij (die gemiddeld zes minuten duurt!) verbrandt een man van in de dertig slechts 20 calorieën. Dat is 14 meer dan wat je verbrandt met op de bank tv kijken.

Bron(nen):   The Independent