Proteïne-hype: sporters zijn slachtoffer van slimme marketing

Eiwitshakes, proteïnebars en andere sportvoedingsproducten zijn niet aan te slepen. En iedereen die ze gebruikt wordt voor de gek gehouden, want je hebt helemaal geen extra eiwitten nodig als je sport.

De markt voor eiwitpoeders en aanverwanten is met 160 procent gestegen sinds 2011, blijkt uit cijfers van Euromonitor. Het assortiment is dan ook groot. Bedrijven als Mars en Cup-a-Soup kwamen het afgelopen jaar met producten met extra eiwitten. Supermarkten hebben hele schappen ingericht met speciale eiwitrijke voedingsmiddelen. Maar experts waarschuwen nu dat sporters massaal ten prooi vallen aan slimme marketing.

Anna Daniels, diëtist en woordvoerder van de Britse Dietetic Association vertelt in The Guardian: “Mensen denken dat ze extra proteïnes nodig hebben, maar de meerderheid krijgt al voldoende binnen. Als je heel fanatiek sport heb je een beetje meer nodig, maar dat kun je nog steeds gewoon uit eieren, yoghurt en vlees halen. De meesten van ons sporten een paar keer per week een uurtje. Dan krijg je genoeg eiwitten binnen met je normale eetpatroon.”

Ook Danny Commane, voedingswetenschapper aan de universiteit van Reading benadrukt: “Het is slimme marketing. Tenzij je heel extreem sport heb je geen extra eiwitten nodig.” Laat die dure poeders en potten dus gewoon in de winkel staan en bak een eitje.

Bron(nen):   The Guardian