Kun je de marathon lopen met trainingen van maximaal 14 kilometer?

Die ene sportieve megaprestatie, de marathon, staat op vele bucketlists, maar tijd om te trainen is er vaak niet. Gelukkig is er nu een methode die veel minder trainingsarbeid vergt. Het belangrijkste kenmerk is dat de langste loopsessie maximaal 14 kilometer bedraagt.
 
In de Marathon Revolutie doen inspanningsdeskundigen Stans van der Poel en Koen de Jong uit de doeken hoe je met vier trainingen per week, waarvan de langste dus 14 kilometer is, een marathon kunt uitlopen. Verwacht geen toptijd, maar het kan wel, zo ondervond Volkskrantjournalist Iwan Tol. Hij nam de proef op de som en liep de marathon van Rotterdam zonder noemenswaardige problemen uit.
 
Normaal gesproken bouw je de trainingsafstand langzaam op tot de langste duurloop zo’n 35 kilometer is. Het trainingsschema kost je zo een groot deel van je vrije tijd en vraagt veel van je lichaam. En daar zit de crux bij de nieuwe methode.
 
Omdat de trainingen niet zo enorm lang zijn, herstel je sneller. En dus begin je fitter aan je volgende training, waardoor de kwaliteit van de training beter is. Het schema omvat honderd dagen. De enige voorwaarde is dat je de 10 kilometer binnen de 65 minuten kunt lopen.
 
De methode van Van der Poel en De Jong is wetenschappelijk getest door data-onderzoeker Maarten Fornerod van de Erasmus Universiteit. Hij zette honderd lopers die volgens De Marathon Revolutie hadden getraind af tegen drieduizend andere lopers, die ongeveer dezelfde tijden liepen. De lopers die via de marathonrevolutie hadden getraind, bleken minder verval te hebben in hun tijden.
 
Inmiddels hebben volgens Van der Poel al zo’n 1.500 lopers haar schema gevolgd en ze schat dat 98 procent daarvan de finish heeft gehaald. Gaat het je dus meer om de marathonervaring dan om de eindtijd en heb je het al druk genoeg, dan lijkt de Marathon Revolutie een goede optie.
 

Bron(nen):   De Volkskrant