Wil je graag minder eten? De gastrofysica gaat je helpen

Niets zo verleidelijk als te veel eten van iets lekkers. Wil je dat liever niet doen dan is er een manier om jezelf een handje te helpen: de gastrofysica. Die gaat er vanuit dat je eet-ervaring wordt beïnvloed door tal van factoren die niets met het eten zelf te maken hebben, zoals de grootte van je bord of de muziek die je opzet.

Daarom nu vijf lessen uit de gastrofysica:

1. Serveer desserts op een wit bord
Uit onderzoek blijkt dat een toetje dat op een wit bord wordt geserveerd 10 procent zoeter smaakt dan als het op een zwart bord ligt. Je hoeft dus minder suiker toe te voegen voor dezelfde zoete smaak.

2. Eet hartige snacks van een rood bord
Zin in chips of zoutjes? Leg ze dan op een rood bord. Onderzoekers ontdekten dat mensen maar half zoveel pretzels eten van een rood bord dan van een wit bord.

3. Houd je kom in je handen
Heb je vaak na het eten van een kleine portie geen voldaan gevoel, houd dan je kom in je handen. Je hersenen lijken namelijk geen onderscheid te maken tussen eten en eetgerei. Houd je je bordje of kom in de hand dan zul je dus sneller een voldaan gevoel hebben.

4. Prikkel je zintuigen
Proeven doe je met al je zintuigen en vooral met je neus, gevolgd door je ogen. Kijk naar je eten, adem diep in om de geur in je op te nemen en eet met kleine hapjes, zodat je het zoveel mogelijk proeft en ervaart. Je hersenen zullen dan sneller het signaal geven dat je genoeg hebt gehad.

5. Visualiseer dat je eet
Trek in chocolade? Visualiseer dan dat je een reep uit de kast pakt, een stukje afbreekt en in je mond stopt. Denk aan hoe het smaakt en wat voor gevoel het geeft. Het zou volgens wetenschappers er echt voor zorgen dat je minder zin krijgt om het daadwerkelijk te eten.

 

Bron(nen):   Goed Gevoel