Sam overlijdt na het eten van een slak

Het was een grapje tijdens een dronken avondje met vrienden, dat de Australische Sam Ballard uiteindelijk fataal werd.

Sam zat op de rampavond in 2010 met een groep jongens wat te drinken in de tuin toen er een slak langs kroop. “Wie durft hem op te eten?” klonk het. Sam durfde wel. De getalenteerde rugbyspeler uit Sydney hield wel van een geintje.

Een paar dagen later kreeg de 19-jarige jongen pijn in zijn benen. De artsen wisten al snel wat er aan de hand was. Hij was geïnfecteerd met de ratlongworm, een parasiet die in principe alleen bij ratten voorkomt. Bij hoge uitzondering zijn ook slakken besmet als zij rattenpoep eten.

Sam liep een hersenvliesontsteking op. De meesten genezen daarvan, maar Sam raakte in een diep coma. Toen hij 420 dagen later wakker werd, was zijn leven voorgoed veranderd. Hij was verlamd aan armen en benen, kon niet meer praten en bleef toevallen krijgen.

Na drie jaar in het ziekenhuis, kwam hij thuis, maar hij had de hele dag door hulp nodig. Zijn vrienden en familie bleven hem steunen en zamelden onder de naam ‘Team Ballard’ geld in voor medische hulp.

Het mocht niet baten. Met Sam kwam het niet meer goed. Op 28-jarige leeftijd overleed hij. Zijn laatste woorden? “Mama, ik hou van je.”

 Sam is pictured with his rugby pals after he was paralysed by the bug

Bron(nen):   The Sun