De 5 grootste valkuilen als je probeert af te vallen

De meesten van ons willen wel een paar pondjes kwijt. En dat valt vaak niet mee. Zeker niet in tijden waarin gevulde speculaas, stukken marsepein en zakken kruidnoten op elke hoek in de supermarkt voor het grijpen liggen. Ben je voor jouw doen goed bezig dan moet je toch oppassen voor de volgende valkuilen:

1. Zondagse schranspartijen
De salades en kiwi’s komen je inmiddels de neus uit. En je kunt geen Bodypump-sessie meer zien. Bovendien, het is weekend dus wat let je. Het is een bekende valkuil: als je te streng bent geweest, volgt een cheatday waarmee je zomaar een week aan matigen teniet doet. Je kunt beter twee of drie keer per week een beetje zondigen dan een hele dag op de bank ploffen met zakken pepernoten en repen chocola.

2. Karig met koolhydraten
Langzaam komen we terug van het schrappen van koolhydraten. Het is niet alleen moeilijk vol te houden, maar ook ongezond. “Koolhydraten uit volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta, zorgen voor verzadiging, waardoor je minder snel grijpt naar ongezonde tussendoortjes. Bovendien zitten de kilo’s er zo weer aan, als mensen ermee ophouden’’, aldus Patricia Schutte, van het Voedingscentrum.

3. Kies je calorie
Nee, honderd calorieën cola zijn niet hetzelfde als honderd calorieën aan paprika. De voedingsstoffen verschillen uiteraard enorm. Wil je snacken kies dan bijvoorbeeld voor een handje noten en niet voor chips. Ga bij het avondmaal voor zalm en niet voor varkensvlees. In noten en zalm zitten veel gezondere vetten dan in chips en varkensvlees.

4. Bergen broccoli
Sommige fotomodellen zweren erbij: kip met broccoli, elke dag weer. Doe het jezelf niet aan. Je houdt het niet vol en je wordt er niet gelukkig van. Probeer ook met gezond eten altijd te variëren. Alle groenten zijn goed en neem er gerust een visje of vegetarisch wokblokje bij. En vergeet de pasta niet.

5. Sport je slank
Het is een veelgehoorde misvatting dat die kilo’s vanzelf verdwijnen als je gaat sporten. Je dieet is veel belangrijker. Ga maar na: je moet zeker drie kwartier hardlopen om de calorieën in een halve zak chips te verbranden. Toch zonde als je je voor niets in het zweet werkt in de sportschool.

Bron(nen):   AD