Amerikaanse tabaksfabrikanten moeten misleiding toegeven en sorry zeggen

De Amerikaanse tabaksindustrie moet in een reclamecampagne toegeven dat ze heeft gelogen over de gevaren van roken. Dat heeft een Amerikaanse rechter dinsdag bepaald.

De tabaksfabrikanten moeten hun leugens in vijf verklaringen en in verschillende soorten advertenties stellen, dat zij het Amerikaanse publiek met advertenties over light-sigaretten opzettelijk hebben misleid.

Het zullen geen gezellige advertenties worden:

  • ‘Roken doodt gemiddeld 1.200 Amerikanen. Elke dag.’
  • ‘Ers sterven per jaar meer mensen door het roken dan door moord, aids, zelfmoord, drugs, auto-ongevallen, en door combinatie van alcohol.’
  • ‘Roken veroorzaakt hart-en vaatziekten, longemfyseem, acute myeloïde leukemie, en kanker van de mond, slokdarm, strottenhoofd-, long-, maag-, nier-, blaas en alvleesklier.’
  • ‘Roken veroorzaakt ook verminderde vruchtbaarheid, een laag geboortegewicht bij pasgeborenen, en kanker van de baarmoederhals en de baarmoeder.’

De tabaksfabrikanten zijn niet blij met deze uitspraak, en zijn van plan om de harde taal die de rechter wil dat ze opnemen in de advertenties aan te vechten, schrijft The Atlantic.

De campagne moet twee jaar duren.

 

 

Bron(nen):   The Atlantic      

1 Reactie Doe mee met de discussie →


  1. grasspriet

    Ik kijk uit naar de dag dat dit ook voor pharmaceuten gaat gelden.

Reacties niet toegestaan