‘Banksy’s kunst: moet daar niet eens een sloophamer tegenaan?’

Waarom is Banksy en zijn nieuwe anti-pretpark zo populair bij iedereen die zichzelf zo progressief en meegaand noemt? Brendan O’Neill heeft wel een idee. Omdat Banksy de minachting voor de domme massa, zo intens gevoeld door de kakelende klasse, briljant verbeeldt.

Het is alsof iemand een week lang alle brave commentaren en opiniestukken uit de linkse kranten heeft geknipt en aan een stel verwende en verveelde middelbare scholieren heeft gegeven met de opdracht om er iets kunstzinnigs van te maken.

Echt iedere geloofsbrief van de linkse kerk zit in Dismaland. Consumentisme is hersenloos, check. Dierentuinen zijn slecht, check. Tabloids zijn oppervlakkig… Geeuw! Kijk, de mensen die boodschappen doen bij Tesco, een soort Carrefour, zijn zo gehersenspoeld dat ze de vlag van de supermarktketen aanbidden! En kijk, hoe verrassend, die eindeloze ‘ietsen’ die Amerika op de korrel nemen, zoals het Vietnamese meisje dat met napalm op haar lichaam haar dorp verlaat, terwijl niet alleen Mickey Mouse, maar ook nog Ronald McDonald staan te grinniken.

Banksy wordt wel een criticus van het kapitalisme en de gevestigde orde genoemd. Houd toch op. Banksy is de verpersoonlijking van het gebrek aan vertrouwen in de mens. Hij weet slim munt te slaan uit de zelfhaat onder de hoger opgeleide, bemiddelde progressievelingen in ons midden. Hij is de artist-in-residence van de nieuwe elite en Dismaland is hun jongste tirade tegen óns, de imbecielen.

Lees op de website van Vlaams opinieblad Knack het hele artikel.

O’Neill is hoofdredacteur van de humanistische Britse website Spiked Online en medewerker van de nieuwsbrief Tegengeluid.nl.