Nieuw schoonheidsideaal?

Alexandra Schulman, hoofdredactrice van de Britse Vogue, kondigde aan dat Vogue in 2013 een nieuw schoonheidsideaal wil promoten. Weg met de magere high fashionmodellen, welkom aan de vrouwen met ‘iets rondere’ vormen. Ze plaatste dan ook Kate Upton, een voluptueus bikinimodel, op de cover van het januarinummer.

Het initiatief van Vogue is uiteraard niet nieuw. Zo kondigde het Duitse magazine Brigitte in 2010 al aan om nog enkel met ‘gewone’ vrouwen te werken en niet meer met modellen. Ook op de catwalk verschenen in die periode opvallend meer ‘plus-size’ modellen (modellen tot maat 44).

En dan is er ook nog Dove, dat in 2004 haar ‘campagne voor echte schoonheid’ lanceerde. De bedoeling lijkt op het eerste gezicht nobel, maar ook deze campagne voor een positief zelfbeeld lijkt niet meer dan pure marketing. Dove is onderdeel van producent Unilever, die ook Slim Fast (een afslankmiddel), Fair & Lovely (een huidbleekmiddel dat populair is in India) en Axe (verzorgingsproducten voor mannen) op de markt brengt. In de reclames voor Axe is voor ‘echte schoonheid’ weinig plaats. Vrouwen worden in deze reclames als hyperseksuele, gewillige supermodellen afgebeeld.

In het februarinummer van Vogue lijkt het nobele doel om het schoonheidsideaal te veranderen alweer vergeten. Op de cover prijkt het Russische model Kati Nescher (maat 34). Hetzelfde lot is het Duitse magazine Brigitte beschoren. Omwille van tegenvallende verkoopcijfers kozen ze er na 2 jaar voor om opnieuw met professionele modellen te werken.

 

Vogue UK february Kati NescherVogue UK feb 2013Vogue UK february Kati Nescher

Bron(nen):   De Wereld Morgen      

17 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. grasspriet

    Volgens mijn bescheiden mening is het ook leuker te kijken naar ‘echte’ vrouwen dan naar de gratenpakhuizen die vrouwen naar eetstoornissen leidt.

    • nadine_v

      Ik zou er toch liever uitzien zoals die van februari! Niks ‘gratenpakhuis’ en dat dit tot eetstoornissen leidt, is niet bewezen.

      (in antwoord op grasspriet)
      • kletsmajoor

        Het komt op mij over dat vrouwen liever naar vrouwen kijken die een het figuur van een jongetje hebben (lange, dunne ledematen, smalle heupen, geen billen). Ikzelf kijk als (hetero) man liever naar vrouwen met rondingen (borsten, heupen, billen, dijen). Dat februari-model bijvoorbeeld, houdt mijn aandacht geen milliseconde vast.

        Tot zover geen probleem natuurlijk, smaken verschillen, maar als vrouwen zelf ook echt het figuur van een jongetje willen hebben doet zich het probleem voor dat het lichaam van de bijna alle vrouwen niet van nature de proporties van een jongetje heeft. Ze moeten dus veel moeite doen (lees afvallen) om in de buurt te komen. En daar worden mannen dan weer sjacherijnig van want 1: je vriendin/vrouw gaat lopen zeuren omdat ze voortdurend honger lijdt, en 2: hoe dunner ze wordt hoe minder aantrekkelijk ze wordt en daar ga je als man dan weer over lopen zeuren…

        Ik denk wel eens: zou het niet beter zijn als die modebladen jongetjes zouden aannemen als supermodellen i.p.v vrouwen? Misschien dat vrouwen dan minder snel daar een ideaalbeeld voor zichzelf in gaan zien en het zuiver estetisch gaan bekijken.

        (in antwoord op nadine_v)
        • nadine_v

          Ik hoef niet alles te hebben wat ik in een blad zie. In een woon/designtijdschrift staan ook andere dingen dan in mijn huis. Ik koop geen tijdschrift om meer van hetzelfde te zien.
          Er is ook een verschil tussen ‘esthetisch’ en aantrekkelijk. Ik voel mij niet aangetrokken tot vrouwen, ook niet als ze er jongensachtig uitzien.

          (in antwoord op kletsmajoor)
          • kletsmajoor

            Ik wilde niets suggereren in de richting van homoseksualiteit of zo. Ik dacht meer aan het kiezen van zo’n supermodel als voorbeeld. Ik vroeg me dus af: waarom streven veel vrouwen voorbeelden na met en fysiek die voor de meeste van hen niet haalbaar is? (Of voor niemand haalbaar is omdat het gephotoshopt is.)

            PS: Inderdaad de modebladen hoeven zich niet op mannen te richten, daar zijn andere bladen voor.

            (in antwoord op nadine_v)
          • John

            Ik wil je wel ondersteunen in je argumentatie: Iedereen is (bewust of onbewust) op zoek naar rolmodellen. En als nadine zegt dat ze die bladen alleen koopt om plaatjes te kijken zonder koopintentie valt ze dus buiten de doelgroep.

            (in antwoord op kletsmajoor)
          • nadine_v

            Ik heb nergens gezegd dat ik ‘die bladen alleen koop om plaatjes te kijken zonder koopintentie’. Met ‘ik hoef niet alles te hebben wat ik zie’ doelde ik op maat 34.

            (in antwoord op John)
        • John

          Ha ha, vrouwen die het geld hebben om zulke mode te kopen kunnen nooit meer een jongetje worden! Te laat.
          De modehuizen moeten gewoon op kleerhangers presenteren, dat is eerlijker. (mevrouw dit is echt niet bedoeld voor uw maar hoor!)

          (in antwoord op kletsmajoor)
      • John

        Ik denk toch dat grasspriet een man is, en vrouwen willen er toch liefst uitzien zoals wij mannen er graag naar kijken? Dan is de voorkeur voor dunne modellen blijkbaar beïnvloed door de vrouwelijke kopers van de dure chique. Het Huis wil die nieuwe chique op een kleerhanger, omdat dit de beste presentatie geeft, maar het moet wel kunnen lopen: voila de haute couture mannequin sinds de jaren 90. Goed als daar nu wat verandering in komt onder druk van de anorexia bestrijding.

        (in antwoord op nadine_v)
        • nadine_v

          Androgynie als schoonheidsideaal is niet iets van 2013 en ook niet iets van de mode-industrie of de jaren ’90: David Bowie, Grace Jones, Annie Lennox, … zijn allemaal 55+.
          Daar doet de anorexia ‘bestrijding’ (klinkt alsof het ongedierte is) niets aan.

          (in antwoord op John)
          • John

            Ik heb van dichtbij iemand bijna dood zien gaan aan anorexia, had een laag zelfbeeld en dacht wel degelijk dat schoonheidsideaal de dunne modellen waren. En bij Isabella Caro is het toch geen virusinfectie geweest wel?

            (in antwoord op nadine_v)
      • zo maar iemand

        Niet bewezen dat het tot eetstoornissen leidt? Lees je wel eens iets anders dan modebladen? Nog meegekregen dat Isabella Caro dood is? http://www.independent.co.uk/news/people/news/isabelle-caro-the-face-of-anorexia-dies-at-28-2172590.html

        (in antwoord op nadine_v)
        • nadine_v

          Ten eerste bedoelde ik dat niet is bewezen dat het ultra-magere schoonheidsideaal in de media/reclame leidt tot eetstoornissen bij de mensen die blootgesteld worden aan deze beelden.

          Ten tweede leed Isabella Caro al op haar 13e aan anorexia, al lang voor ze model werd en is een gevalsbeschrijving geen wetenschappelijke studie.

          (in antwoord op zo maar iemand)
          • zo maar iemand

            Ik citeer: ‘Anorexia is een besmettelijke ziekte, die kan worden tegengegaan door de grote hoeveelheid afbeeldingen van magere modellen en celebs te reduceren, aldus de onderzoekers. Door advertenties aan te passen, zullen vrouwen minder druk voelen om dun te zijn.’ Het onderzoek werd uitgevoerd door de London School of Economic and Political Science.

            Nog een linkje om het te onderbouwen: http://www.proud2bme.nl/Artikelen_over_eetstoornissen/Anorexia_is_besmettelijk

            Volgende keer zelf googelen, ok?

            (in antwoord op nadine_v)
          • nadine_v

            Dat lees ik nergens: ‘The influence of a crude measure of peer effects is significant and robust throughout the samples, indicating that socioenvironmental factors play an important role. This result should be corroborated using longitudinal data, but these are not available in Europe at the moment.’ M.a.w. de invloed van leeftijdsgenoten is waarschijnlijk wel
            significant, maar over oorzaak-gevolg kunnen we nog niets zeggen. Leeftijdsgenoten is iets anders dan modellen in de Vogue:
            ‘non-significance for the women’s magazine circulation per capita’
            http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-0335.2011.00912.x/full
            Volgende keer zelf Scholar googelen, ok?

            (in antwoord op zo maar iemand)
  2. Dead Silence

    Doe mij (als man) de volle modellen maar. Ik knap helemaal af op die lijken. Onnatuurlijk en oerlelijk.

Reacties niet toegestaan