The New York Times zal overleven

Als The New York Times over zichzelf schrijft, doet ze dat net als wanneer ze over een ander onderwerp schrijft: weloverwogen, feitelijk, goed formulerend, precies. De Times stelt zich de vraag of ze de crisis gaat overleven. Een goede vraag nu in de Verenigde Staten bijna alle krantenconcerns in grote moeilijkheden verkeren. 
In een lang artikel komt de Times, alles afwegend, tot de vaststelling dat de kans op overleven groot is Er zijn daarvoor een paar redenen. De allerbelangrijkste is dat het New York Times-concern, eigenaar van The New York Times, The Boston Globe en The International Herald Tribune, niet met grote schulden heef te kampen, zoals de meeste andere mediaconcerns. Er was een schuld, maar die is met de komst van een nieuwe aandeelhouder verdwenen. De achteruitgang van de advertentieomzet gaat bovendien ook trager dan bij andere dagblad-bedrijven in de VS. De hele industrie verloor de laatste twee jaar 23 procent advertentieomzet, de Times ‘slechts’ 19,5 procent. 
Bovendien is de New York Times veel verder gevorderd op het digitale pad. De krant maakt een website waar 19 miljoen unieke bezoekers per maand komen. Die site levert nog veel te weinig op, maar heeft wel potentie. Dat alles maakt dat de Times wel een of twee jaren van diepe recessie aankan. 
Maar een onverwacht argument dat voor analisten de doorslag geeft bij het bepalen van de overlevingskansen van de krant gaat niet over de Times, maar over de concurrentie. "We denken dat er over twee jaar dramatisch veel minder kranten zullen zijn dan nu," zegt Mike Simonton, directeur van Fitch Ratings, een aandelen analyse bureau. "Er zullen dan minder concurrenten zijn voor lezers en adverteerders. En dat kan voor de Times goed uitpakken als ze de komende twee jaar goed doorkomt."

Bron(nen):   New York Times