In memoriam: het nieuwsmagazine

Media
door Admin
dinsdag, 10 februari 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Newsweek gaat het over een andere boeg gooien. Het Amerikaanse weekblad krijgt niet alleen een nieuw design, ook de inhoud zal ingrijpend veranderen en het blad gaat op jacht naar de welgestelde lezer. Belangrijkste koerswijziging: nog eens navertellen wat er die week gebeurd is, is er niet meer bij. In plaats van de feiten komen voortaan de achtergronden. Toen de vorige maand een Airbus van US Airways in New York in de Hudson landde, deed Newsweek wat nieuwsorganisaties al sinds jaar en dag doen: reporters en fotografen alarmeren, en zo snel mogelijk naar de plek des onheils. Het resultaat was een bescheiden item op het web, in het magazine zelf was er een week later niets van te zien. Stel dat zoiets nog eens gebeurt, dan is de kans groot dat Newsweek-verslaggevers niet meer de deur uit gaan. Het nieuws navertellen laten ze voortaan graag aan anderen over. Of je voegt iets toe aan een onderwerp, of je houdt er je mond over – aldus het nieuwe adagium. Wat mag de reden zijn van deze koerswijziging, nota bene in een wereld (de pers) die bekend staat om haar afkeer van verandering en modernisering? Geldgebrek. Newsweek draait met verlies en de moedermaatschappij, de Washington Post Company, ziet graag dat hier een einde aan komt. Er moet iets veranderen en nu wordt een poging gedaan het blad én het lezerspubliek te vernieuwen. Tot op heden werd Newsweek tegen bodemprijzen gedumpt. De abonnementsprijs wordt verdubbeld (van 25 naar 50 dollar), waardoor de betaalde oplage vermoedelijk zal krimpen van 2.6 miljoen naar 1.5 miljoen exemplaren. De uitgever gaat er van uit dat de lezers die overblijven hoogopgeleid zijn en goed verdienen. Dat is dan de ideale lezerskring waar het nieuwe blad mee hoopt te scoren. In mei gaan alle vernieuwingen van start. Dan zal blijken of Newsweek weer levensvatbaar is. En niet hetzelfde lot is beschoren als US News & World Report, inmiddels omgetoverd tot maandblad.