Google wordt een (te?) intieme vriend

Als u in verwachting bent van een kind, zou het wel eens kunnen dat u binnenkort op iedere site waar u komt advertenties ziet van kinderwagens, luiers en kinderdagverblijven. Tot je geen baby meer kunt zien. Ook op sites die gaan over belastingontduiking, bokbier, of beleggingsproducten. En wie veel komt op sites gewijd aan litteratuur zal advertenties zien over boeken ook op sites over sportvissen, Spanje en spataderen. 
Google gaat zijn advertenties namelijk richten op de interesse van de gebruiker en niet meer op de inhoud van de bezochte site. Daartoe zal Google op computers van gebruikers die op een Google-pagina komen (en dat zijn we allemaal) een cookie achterlaten, een klein stukje software dat de gebruiker kan identificeren. Die cookie gaat het surfgedrag van de gebruiker analyseren. Als de gebruiker dikwijls naar sites gaat over baby’s en bevalling, vermoedt Google van doen te hebben met een aanstaande moeder en vertoont advertenties die passen bij haar belangstelling. Iemand die vaak naar sites gaat over nieuws en media, zal wel interesse hebben in advertenties op dat gebied. Denkt Google. 
Is dat dan niet een gevaar voor de privacy? Google gaat tenslotte van ons allemaal een digitaal profiel aanleggen. Google denkt van niet. Gebruikers kunnen desgevraagd inzage krijgen in wat over ze is verzameld, daarin wijzigingen aanbrengen of zelfs het hele systeem uitzetten. En websites die van doen hebben met privacy zullen ook niet worden gevolgd. Dus informatie over politieke voorkeur, religie, seksuele geaardheid, etc wordt niet opgeslagen. Zegt Google.

Bron(nen):   The Financial Times  The New York Times